Eufonie - Tło
Festiwal Eufonie > Aktualności

Eufonie – Postludium, czyli ostatnie akordy tegorocznej edycji


17 grudnia 2022 roku w Pradze w Pałacu Žofín o godzinie 19:30 odbędzie się koncert będący przedłużeniem tegorocznej edycji Festiwalu Eufonie. W stolicy Czech usłyszymy utwory kompozytorów z krajów Grupy Wyszehradzkiej w wykonaniu polskiej orkiestry AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia. Jako solistka wystąpi pianistka Aleksandra Świgut – laureatka II nagrody na I Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim na instrumentach historycznych w Warszawie.

PROGRAM KONCERTU:

Béla BartókRumuńskie Tańce Ludowe na orkiestrę smyczkową Sz.68

Antonin Dvořak Walc z Serenady na smyczki E-dur Op. 22

Ilja ZeljenkaMusica Slovaca

Wojciech KilarOrawa

***

Fryderyk Chopin Koncert fortepianowy e-moll

Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Kultura Inspirująca.


Specyficzne, górzysto-wyżynne położenie wokół Karpat krajów Grupy Wyszehradzkiej sprawiło, że wielu twórców inspirowało się muzyką mieszkańców regionów górskich. W tym nurcie działali m.in. urodzeni w 1932 roku Wojciech Kilar i Ilja Zeljenka. W Orawie narracja rozwija się organicznie z wyjściowego, powtarzanego motywu. Muzyka stopniowo wzbiera niczym rzeka przepływająca przez region na granicy Polski i Słowacji, który nadał tytuł utworowi. Wszystko dąży do ekspresyjnej kulminacji, przypieczętowanej zbiorowym „Hej!”. Nieco mniej gwałtowna jest za to Musica Slovaca Zeljenki, będąca opracowaniem zaczerpniętych z rodzimego folkloru melodii w formie zwięzłej suity. Ujmuje rytmiczną zadziornością, skontrowaną pieśnią solowych skrzypiec.

Można przypuszczać, że jedną z inspiracji Słowaka były utwory Béli Bartóka – jednego z największych kompozytorów ubiegłego stulecia, a przy okazji etnografa, badacza ludowej muzyki Węgier i krajów sąsiedzkich, który zapoczątkował nowe podejście do twórczości tradycyjnej. Rumuńskie Tańce Ludowe, sześcioczęściowa kompozycja z 1915 roku, pomyślana jest jako ciągłe przyspieszanie aż do brawurowego zakończenia.

Muzykę XX wieku dopełnią dzieła romantyczne. Walc z Serenady na smyczki op. 22 Dworzaka zachowuje charakter tego tańca, jednak pełne zadumy melodie, zwłaszcza ze środkowego tria, zdradzają słowiańskość kompozytora. Napisana w 1875 roku na fali docenienia kompozytora w kręgu wiedeńskim, m.in. przez Johannesa Brahmsa, Serenada pozostaje zresztą jednym z jego najpopularniejszych dzieł.

Wieńczący wieczór Koncert fortepianowy e-moll op. 11 pozwolił w pełni zabłysnąć geniuszowi młodego Chopina. Umiejętnie łączy się w nim wirtuozeria wczesnoromantycznego stylu brillant z wylewną kantyleną. Karkołomne pochody nie są tu czystą igraszką, a podporządkowane są ekspresji, choćby tchnącej ludową zadzierzystością w finałowym krakowiaku.

Koncert realizowany jest przez Narodowe Centrum Kultury.

[Bartosz Witkowski]

Organizatorzy

Logotyp Logotyp

Mecenas

Logotyp

Partnerzy

Logotyp
Logotyp
Logotyp
Logotyp
Logotyp

Patroni medialni

Logotyp
Logotyp
Logotyp
Logotyp
Logotyp
Logotyp

Partner redakcyjny

Logotyp
Logotyp

Bilety

Logotyp

Narodowe Centrum Kultury
ul. Płocka 13
01-231 Warszawa

NIP: 525-235-83-53
REGON: 140-468-418