IV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie
18-26 listopada 2021 r.
Kordegarda, Galeria Narodowego Centrum Kultury
„Budujemy nowy ton. Jeszcze jeden nowy ton” Małe Instrumenty
Wystawa poświęcona eksperymentalnym instrumentom oraz wiedeńskim okarynom z manufaktury Heinricha V. Fiehna
Wystawie towarzyszyły warsztaty z budowy nietypowych instrumentów muzycznych w dn. 26-27 listopada.
Lisiecki / Wiener Symphoniker / Wellber
19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
Lisiecki / Wiener Symphoniker / Wellber
Znał orkiestrę jak mało kto. Za życia doceniony jako wybitny dyrygent, komponował jedynie w przerwie między sezonami, określając się jako Ferienkomponist. Gustav Mahler dziś uznawany jest za jednego z najwybitniejszych symfoników w historii. W napisanej latem 1901 roku V Symfonii, przejście od ciemnego, żałobnego charakteru do triumfalnej atmosfery odzwierciedla zmiany w życiu osobistym kompozytora, w którym źródłem silnych i burzliwych emocji było uczucie do poznanej zimą przyszłej żony kompozytora — Almy Schindler (później Mahler).
Wolfgang Amadeusz Mozart pozostawił, mimo krótkiego życia, bogatą i różnorodną spuściznę. Na przekór aktywnej działalności wirtuozowskiej, podjął się pisania koncertów fortepianowych stosunkowo późno. Ukończony zaledwie kilka godzin przed premierą Koncert fortepianowy KV 467 – przepełniony wdziękiem i wirtuozerią – jest jednym z najbardziej lubianych przez publiczność. Echo mozartowskiego geniuszu usłyszymy również w otwierającym festiwal, napisanym w 2016 roku przez Petera Eötvösa Dialoge mit Mozart – Da capo für Orchester.
Program koncert:
Peter Eötvös, Dialoge mit Mozart
Wolfgang Amadeusz Mozart, Koncert fortepianowy nr 21 KV 467
Gustav Mahler, V symfonia
Artyści:
Jan Lisiecki – fortepian
Wiener Symphoniker
Omer Meir Wellber – dyrygent
Nagranie V Symfonii Gustava Mahlera jest dostępne na kanale YouTube Narodowego Centrum Kultury.
22:00, Teatr Palladium, Warszawa
„Composers” / „Compobirds” / Małe Instrumenty
Od wieków ptaki są przedmiotem fascynacji twórców. Echa oczarowania ich śpiewem możemy usłyszeć w XIII w. kanonie Sumer is icumen in,w scenie nad strumieniem z VI symfoniiF-dur „Pastoralnej” op. 68 Ludwiga van Beethovena, czy w twórczości Oliviera Messiaena. Stały się one też inspiracją dla grupy Małe Instrumenty, która obok autorskich interpretacji utworów z regionu Austro-Węgier, zaprezentuje podczas Eufonii kompozycje natchnione ptasim śpiewem.
Program koncertu:
Composers / Compobirds *
autorskie interpretacje utworów z regionu Austro-Węgier oraz kompozycje zainspirowane śpiewem ptaków
*prapremiera – zamówienie Narodowego Centrum Kultury
Artyści:
Paweł Romańczuk
Iwona Sztucka
Justyna Skoczek
Tomasz Szczepaniak
19:30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
„Wielka symfonika„
„Czy życie jest szeregiem preludiów do owej nieznanej pieśni, której pierwszą wzniosłą nutę intonuje śmierć?” — pisał Ferenc Liszt w tekście dołączonym do poematu symfonicznego Les Preludes. Pełen pasji, patosu, heroizmu utwór, początkowo miał stanowić uwerturę do cyklu Les quatre éléments. Ostatecznie dzieło zyskało niezależność, uzyskując tytuł nawiązujący do wiersza Alphonse’a de Lamartine’a.
Pracę nad Karnawałem praskim Bedřich Smetana rozpoczął u schyłku życia, jednak idea utworu towarzyszyła mu już w roku 1880. Kompozytorowi udało się dokończyć jedynie introdukcję oraz poloneza, a na premierze, mającej miejsce w jego urodziny, nie pojawił się z powodu złego stanu zdrowia.
Wieńcząca koncert Missa glagolitica Leoša Janáčka postrzega się jako celebrację słowiańskiej kultury. Wykorzystująca tekst starocerkiewnosłowiański msza, stanowi wyjątkowe połączenie chaotycznej energii z delikatnością, religijności – z pogańskim duchem
Program koncertu:
Bedřich Smetana, Karnawał Praski
Ferenc Liszt, Preludia (Les Preludes)
***przerwa***
Leoš Janáček, Missa glagolitica
Artyści:
Andrea Dankova – sopran
Jarmila Balazova – alt
Tomas Juhas – tenor
Jozef Benci – bas
Laszló Fassang – organy
Chór Filharmonii Narodowej
Sinfonia Varsovia
Robert Kruzik – dyrygent
16:00, Bazylika archikatedralna św. Jana Chrzciciela, Warszawa
Fassang / recital organowy
László Fassang — jeden z najbardziej wszechstronnych organistów swojego pokolenia — zabierze słuchaczy w muzyczną podróż po Węgrzech z delikatnym polskim akcentem. Z organów Bazyliki archikatedralnej św. Jana Chrzciciela wybrzmi jeden z najbardziej rozpoznawalnych motywów w historii muzyki, kojarzący się z mistrzem polifonii Janem Sebastianem Bachem, jak i węgierskie kompozycje organowe, preludia Fryderyka Chopina oraz… niespodzianka przygotowana przez artystę.
Program:
Ferenc Liszt, Preludium i fuga na temat B-A-C-H
Fryderyk Chopin, Preludium e-moll op. 28 nr 4
Fryderyk Chopin, Preludium E-dur op. 28 nr 9
Zsigmond Szathmáry, B-A-C-H „Hommage à…”
Elek Huzella, Epilogue. B-A-C-H
Ernő Dohnányi, Fantazja
Zoltán Kodály, Cicha msza na organy
Zoltán Gárdonyi, Meditatio in memoriam Zoltán Kodály
Dezső Antalffy-Zsiross, Scherzo (Sportive Fauns / Spielende Faunen)
Laszló Fassang, Improwizacja na zadany temat
Artyści:
Laszló Fassang – organy
Zapis recitalu dostępny na kanale YouTube Narodowego Centrum Kultury:
19:30, Filharmonia Narodowa, Sala koncertowa
Sałajczyk / „Orkiestra „Transylvania”/ Bebeşelea
Bogactwo rumuńskiej muzyki tradycyjnej inspirowało wielu kompozytorów.
György Ligeti dorastając w Transylwanii (jeszcze wtedy węgierskiej) zetknął się z żywym folklorem tych terenów. Wiedzę na temat rumuńskiej muzyki tradycyjnej pogłębiał w Folklor Institute w Bukareszcie. Efektem jego fascynacji jest powstały w 1951, a publicznie wykonany dopiero 1971 roku, Koncert rumuński — pełen nowoczesnego spojrzenia i ludowej werwy.
Wśród rumuńskich dźwiękowych pejzaży zabrzmi też polski akcent. Twórczość fortepianowa Władysława Żeleńskiego niezbyt często gości na polskich estradach. Zarejestrowania wszystkich dzieł twórcy podjął się Piotr Sałajczyk, który podczas Eufonii przybliży słuchaczom Koncert Fortepianowy Es-dur op. 60 z katalogu kompozytora.
Program koncertu:
György Ligeti, Koncert rumuński
Władysław Żeleński, Koncert fortepianowy Es-dur op. 60
**przerwa**
Teodor Rogalski, Trzy tańce rumuńskie. Suita symfoniczna
George Enescu, Pastorale-fantazja
Mieczysław Wajnberg, Rapsodia na tematy mołdawskie op. 47 nr 1
Artyści:
Piotr Sałajczyk – fortepian
Orkiestra Państwowej Filharmonii Transylwanii w Kluż-Napoka
Gabriel Bebeşelea – dyrygent
19:30, Zamek Królewski w Warszawie, Muzeum (Sala Wielka)
Zagreb Soloists / Coppey
Wydaje się wręcz niemożliwe, że tak znakomity utwór jak Koncert wiolonczelowy C-dur Josepha Haydna przez 200 lat był… zaginiony. Dzisiaj stanowi on jedną z najpopularniejszych pozycji koncertowych. Jednym z jego pierwszych wykonawców był wybitny wiolonczelista – Mstisław Rostropowicz , a podczas tegorocznych Eufonii koncert usłyszymy w interpretacji Marca Coppeya.
Chorwacki kompozytor Ivo Malec to jedna z najważniejszych postaci muzyki XX w. Wykonany podczas Eufonii Exercice de style powstał już po pierwszej wizycie kompozytora w Paryżu w 1955 roku, lecz przed dołączeniem Malca do Group de Recherches Musicales (GRM).
Uwertura smyczkowa Witolda Lutosławskiego nosząca znamiona neoklasycyzmu, zwiastuje późniejszą transformację języka muzycznego kompozytora. Ten krótki, zaledwie 5 minutowy utwór, wyraźnie nawiązuje do twórczości Beli Bartoka, a przez niektórych uznawany jest za najciekawsze dzieło twórcy sprzed Muzyki żałobnej.
Powstałe w przeciągu dwóch tygodni Divertimento Beli Bartoka to niewątpliwie jedno z najważniejszych utworów kompozytora. Dzieło jest połączeniem tanecznych rytmów, inspiracji barokowym concerto grosso z tematami ludowymi oraz XX wieczną harmonią.
Program koncertu:
Ivo Malec, Exercice de style
Joseph Haydn, Koncert wiolonczelowy C-dur nr 1
**przerwa**
Witold Lutosławski, Uwertura Smyczkowa
Béla Bartók, Divertimento na orkiestrę smyczkową
Artyści:
Zagreb Soloists
Marc Coppey – wiolonczela, dyrygent
Zapis koncertu jest dostępny na kanale YouTube Narodowego Centrum Kultury.
19:30, Zamek Królewski w Warszawie, Muzeum (Sala Wielka)
Jakie brzmienia królowały na barokowych dworach na terenach cesarskiej Austrii? Na to pytanie stara się odpowiedzieć działający od 1995 roku zespół Ars Antiqua Austria. Wykorzystując instrumenty z epoki, pragnie pokazać bogactwo muzyki obecnej na terenach austriackich. Rozległość Cesarstwa w okresie baroku znajdzie odzwierciedlenie w programie, w którym obok austriackiego kompozytora Georga Arnolda, usłyszymy też Czecha Heinricha Ignaza Franza von Bibera, czy Włocha — Giovanniego Buonaventurę Vivianiego.
Program koncertu:
Georg Arnold, Capriccio (nr 13) ze zbioru Canzoni, ariae e sonatae op. 3
Giovanni Buonaventura Viviani, Sonata nr 90
Giovanni Antonio Pandolfi Mealli, La Vinciolina (Sonata sesta) ze zbioru Sonate a Violino solo, per chiesa e camera, op. 4
Heinrich Ignaz Franz von Biber. Sonata nr 6 ze zbioru Sonatae a Violino Solo
**przerwa**
Johann Heinrich Schmelzer, Ciacona
Heinrich Ignaz Franz von Biber, Sonata nr 3 ze zbioru Sonatae a Violino Solo
Artyści:
Ars Antiqua Austria
Gunar Letzbor – dyrygent
Zapis koncertu jest dostępny na kanale YouTube Narodowego Centrum Kultury.
19.30, Zamek Królewski w Warszawie, Muzeum (Sala Wielka)
Capella Cracoviensis stanowi jeden z najbardziej interesujących zespołów na scenie muzyki dawnej. Zespół pracujący pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa wykorzystuje instrumenty historyczne i przy użyciu dawnych praktyk wykonawczych prezentuje repertuar od renesansowej polifonii po wczesnoromantyczne opery. Podczas tegorocznych Eufonii z pomocą fagocisty Javiera Zafra przeniesie nas do sali koncertowej końca XVIII w., w której pobrzmiewać będzie Koncert fagotowy nr 2 F-dur Franza Ignaza Danziego, Symfonia nr 4 Carla Dittersa von Dittersdorfa. Program okalać będą dwie symfonie Josepha Haydna z początku lat 80. XVIII w..
Program koncertu:
Joseph Haydn, Symfonia nr 74 Es-dur
Franz Ignaz Danzi, Koncert fagotowy nr 2 F-dur
**przerwa**
Carl Ditters von Dittersdorf, Symfonia nr 4 F-dur (Perseusz ratuje Andromedę) ze zbioru 12 symfonii wg „Metamorfoz”
Joseph Haydn, Symfonia nr 75 D-dur
Artyści:
Javier Zafra – fagot
Capella Cracoviensis
Zapis koncertu jest dostępny na kanale YouTube Narodowego Centrum Kultury.
19.30,Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
Baryshevskyi / NOSPR / Boreyko
Borys Latoszyński uznawany jest za ojca ukraińskiej, współczesnej szkoły kompozytorskiej. W dramatycznym, pełnym mrocznych tonów Koncercie fortepianowym c-moll „Słowiańskim”, pobrzmiewają echa postromantycznych koncertów Rachmaninova, jak i ukraińskie oraz rosyjskie pieśni ludowe.
Wałentyn Sylwestrow — wybitny kompozytor, ale też… uczeń Borysa Latoszyńskiego, Przepełniona zadumą i melancholią muzyka Sylwestrowa po okresie eksperymentów, poszukiwań nowych brzmień w latach 60., zwróciła się w kierunku tonalności.
Program koncertu:
Oleg Bezborodko, Carpe diem. Gdyby Beethoven żył w Odessie na orkiestrę symfoniczną
Borys Latoszyński, Koncert fortepianowy c-moll (Słowiański)
**przerwa**
Walentyn Sylwestrow, VIII Symfonia
Artyści:
Antonii Baryshevskyi – fortepian
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
Andrzej Boreyko – dyrygent
19.30, Nowa Miodowa – Sala Koncertowa ZPSM nr 1
V4 String Quartet
Kwartet V4 został powołany do życia przez muzyków pochodzących z krajów grupy Wyszehradzkiej: Polski, Czech, Słowacji oraz Węgier, którzy pragną przybliżyć dawną i współczesną twórczość muzyczną tych czterech państw. Nie inaczej będzie podczas tegorocznych Eufonii!
Podczas koncertu zaprezentują cztery utwory — każdy ukazujący brzmienia z innego kraju grupy V4. Rozpoczynający kwartet Ernö Dohànyiego przybliży nam dźwięki Węgier, 5 utworów Erwina Schulhoffa — Czech, kwartet Iris Szeghy — Słowacji, a dzieło Witolda Lutosławskiego — Polski.
Program koncertu:
Ernő Dohnányi, Kwartet smyczkowy nr 2 Des-dur op. 15
Erwin Schulhoff, Pięć utworów na kwartet smyczkowy
**przerwa**
Iris Szeghy, III Kwartet smyczkowy „Hommage à Mednyánszky”
Witold Lutoslawski, Kwartet smyczkowy
Artyści:
Miranda Liu – skrzypce I
Daniel Rumler – II skrzypce
Tomáš Krejbich – altówka
Bartosz Koziak – wiolonczela
22:00, Teatr Palladium, Warszawa
Stefan Wesołowski / „Mesjasz według Schulza”
Kompozytor, skrzypek oraz producent muzyczny Stefan Wesołowski podczas tegorocznych Eufonii zaprezentuje swój najnowszy utwór inspirowany nieopublikowaną, zaginioną powieścią Bruno Schulza Mesjasz.
Stefan Wesołowski — absolwent francuskiej Académie Musicale de Villecroze obecnie współpracuje z amerykańską wytwórnią Importat Record, francuską – Ici D’ailleurs oraz brytyjską – Mute Song. Wydał trzy autorskie albumy: Kompleta (2008), Liebestod (2013), Rite of the End (2017). W 2017 roku był nominowany do Paszportów Polityki.
Podczas prawykonania poprowadzi dwunastoosobowy ensamble złożony z instrumentów dętych, akordeonu, klawesynu, czwórki wokalistów oraz zespołu Royal String Quartet
Program koncertu:
Stefan Wesołowski, Mesjasz według Schulza*
*prapremiera – zamówienie Narodowego Centrum Kultury
Artyści:
Royal String Quartet
Michał Górczyński – klarnet kontrabasowy
Grzegorz Palus – akordeon
Piotr Wesołowski – klawesyn
Tomasz Wesołowski – fagot/ kontrafagot
Aleksandra Łaska – sopran
Margarita Slepakova – mezzosopran
Dionizy Wincenty Płaczkowski – tenor
Łukasz Konieczny – bas
Stefan Wesołowski – prowadzenie zespołu
Zapis koncertu jest dostępny na kanale YouTube Narodowego Centrum Kultury.
17:00, Zamek Królewski w Warszawie, Muzeum (Sala Wielka)
Ostatnia wypowiedź twórcy jest dla słuchaczy czymś niezwykle cennym. Nic więc dziwnego, że łabędzi śpiew kompozytorów działa na ludzką wyobraźnię. Tak jest i w przypadku cyklu Winterreise dopracowywanym przez Franza Schuberta jeszcze w ostatnich chwilach życia. Pełna melancholii opowieść o nieszczęśliwie zakochanym mężczyźnie, zranionym i odrzuconym, przemierzającym zimowy pejzaż przedstawiona przez Wilhelma Mullera, w pieśniowym opracowaniu Schuberta do dziś wzbudza zachwyt melomanów.
W podróż zimową podczas tegorocznych Eufonii zabierze słuchaczy Pavlo Breslik — słowacki tenor, uznany w 2005 roku przez magazyn „Opernwelt” za „Najbardziej obiecującego śpiewaka roku”. Towarzyszyć mu będzie słowacki pianista Robert Pechanec.
Program koncertu:
Franz Schubert, Winterreise
Artyści:
Pavol Breslik- baryton
Robert Pechanec – fortepian
Zapis recitalu jest dostępny na kanale YouTube Narodowego Centrum Kultury.
19:30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
„Fusionfonia” / „Muzyka ziemi ukraińskiej”
Projekt “FusionFonia_Muzyka ziemi ukraińskiej” to utwór na grupę solistów, zespół jazzowy, zespół ludowy, trio komputerowe i orkiestrę skomponowany przez Ivana Taranenko – kompozytora ukraińskiego i uzupełniony elektronicznymi interludiami autorstwa Marcina Bortnowskiego, Stanisława Krupowicza oraz Marcina Rupocińskiego. Myślą przewodnią kompozycji jest prezentacja muzyki ukraińskiej przy użyciu współczesnych technik kompozytorskich, podkreślenie jej ukrytych znaczeń w unikalnym połączeniu autentycznego folkloru z różnych regionów Ukrainy z muzyką jazzową, klasyczną i elektroniczną. Te różne, nieraz zaskakujące konteksty stylistyczne nawiązujące do koncepcji fusion music, która się pojawiła w muzyce jazzowej w latach sześćdziesiątych.
Program koncertu:
Ivan Taranenko, Marcin Bortnowski, Stanisław Krupowicz, Marcin Rupociński, Fusionfonia. Muzyka ziemi ukraińskiej.*
*prapremiera – zamówienie Narodowego Centrum Kultury
Artyści:
Ivan Taranenko MUSCLUB
Tonus Finalis Ensemble
Orkiestra Filharmonii Narodowej
Robert Kurdybacha – dyrygent
Zapis koncertu jest dostępny na kanale YouTube Narodowego Centrum Kultury.
III Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE
19-27 listopada 2021 r.
Kordegarda, Galeria Narodowego Centrum Kultury
Co w romantyzmie gra
Plenerowa wystawa edukacyjna
Wystawa stanowiła komentarz do III edycji festiwalu, którego motywem przewodnim jest bogactwo muzyki okresu romantyzmu i jego wpływ na następne epoki. Ekspozycja plenerowa prezentowała instrumenty wprowadzone w dobie romantyzmu do instrumentarium orkiestry symfonicznej, opowiadając o nich w interesujący i przystępny sposób. Przybliżała także kluczowe formy muzyczne XIX wieku.
14:00-20:00, Centrum Kreatywności Targowa
Dialog z żydowskimi kantorami
Wystawa instalacji dźwiękowo-przestrzennej Alvina Currana Daven Mir Dos
(prapremiera)
Po raz pierwszy w historii Festiwalu Eufonie zaprezentowaliśmy dźwiękowo-przestrzenną instalację zainspirowaną śpiewem żydowskich kantorów, których głos towarzyszy w judaizmie praktykom religijnym. Do dialogu z tą bogatą tradycją zaprosiliśmy amerykańskiego kompozytora, Alvina Currana, który w latach 1966-2017 wraz z Fredericem Rzewskim i Richardem Teitelbaumem współtworzył słynny zespół Musica Elettronica Viva. Curran często tworzy w konwencji sound-art’u. Bliski jest mu również performance i improwizacja.
Wydarzenie współorganizowane przez Instytut Adama Mickiewicza i Narodowe Centrum Kultury
19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
Wielkie nazwiska na wielkie otwarcie III edycji Festiwalu Eufonie – święta muzyki i muzyków Europy Środkowo-Wschodniej! W programie tego iście węgierskiego koncertu znalazły się kompozycje przedstawicieli różnych epok. Ferenc Liszt stał się jedną z najważniejszych postaci europejskiego romantyzmu, Ernst von Dohnányi i Zoltán Kodály – kontynuatorami jego fascynacji węgierskim folklorem.
Ernst von Dohnányi: Minuty symfoniczne
Ferenc Liszt: Walc Mefisto nr 1
***przerwa***
Zoltán Kodály: Te Deum
_____
Bożena Bujnicka – sopran
Urszula Kryger – alt
Karol Kozłowski – tenor
Wojciech Gierlach – bas
Chór Filharmonii Narodowej
Bartosz Michałowski – dyrektor chóru
Sinfonia Varsovia
22.00, Centrum Kreatywności Targowa
Dialog z żydowskimi kantorami
Wernisaż instalacji dźwiękowo-przestrzennej Alvina Currana Daven Mir Dos
19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
Estońsko-chorwacko-polski wieczór! 20 listopada na scenie Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej wystąpiła Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod kierunkiem estońskiej dyrygentki Anu Tali. W repertuarze – chorwacka kompozytorka, Dora Pejačević oraz Ludomir Michał Rogowski i Arvo Pärt.
Ludomir Rogowski: Impresje dubrownickie na orkiestrę symfoniczną
Arvo Pärt: Fratres na orkiestrę smyczkową i perkusję
***przerwa***
Dora Pejačević: Symfonia fis-moll op. 41
_____
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
Anu Tali – dyrygentka
22.00, Teatr Palladium
Adam Bałdych: Górecki Transformed
(prapremiera – zamówienie Narodowego Centrum Kultury)
Autorskie interpretacje oraz improwizacje na temat kwartetów smyczkowych Henryka Mikołaja Góreckiego
Klasyka i jazz. Jeden z najbardziej cenionych polskich kompozytorów XX wieku i już uznani jazzmani młodego pokolenia! Na III edycji Festiwalu Eufonie usłyszeliśmy kompozycje Henryka Mikołaja Góreckiego w nowych, autorskich interpretacjach Adam Bałdych Quartet. Jego założyciel, nazywany „cudownym dzieckiem skrzypiec”, zaczął karierę już w wieku 14 lat. Popularność przyniosło mu odważne łączenie muzyki poważnej i współczesnej.
_____
Adam Bałdych – skrzypce
Michał Barański – kontrabas
Łukasz Ojdana – fortepian
Dawid Fortuna – perkusja
14.15, Bazylika Archikatedralna św. Jana Chrzciciela
Jeden z najbardziej cenionych i rozpoznawalnych polskich śpiewaków operowych wystąpił 21 listopada 2021 roku w Bazylice Archikatedralnej św. Jana Chrzciciela w Warszawie. Tomasz Konieczny wykonał między innymi utwory ze swojej płyty „Between Death & Love”, wydanej przez Narodowe Centrum Kultury i Stowarzyszenie Dal Segno Institute w marcu tego roku. Koncert zakończyły najsłynniejsze pieśni ukraińskich kompozytorów. Tomaszowi Koniecznemu towarzyszył jego stały partner recitalowy, Lech Napierała – ceniony pianista, absolwent Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu.
Henryk Mikołaj Górecki: Błogosławione pieśni malinowe. Fragmenty Norwidowskie op. 43
Modest Musorgski: Pieśni i tańce śmierci do tekstów Arsenija Goleniszczewa-Kutuzowa
Mykoła Łysenko: Буває, іноді старий (Bywa, niekiedy stary) z muzyki do Kobziarza Tarasa Szewczenki – seria trzecia
Над Дніпровою сагою (W zatoce Dniepru) z muzyki do Kobziarza Tarasa Szewczenki – seria pierwsza
Смутної провесни (Smutną wiosną) do słów Lesi Ukrainki (na motywach wiersza Ady Negri)
Моя могила (Moja mogiła) do słów Wołodimira Aleksandrowa
Нічого, Нічого (Nic) do słów Mykoły Worony
_____
Tomasz Konieczny – bas-baryton
Lech Napierała – fortepian
16.00, Kościół Ewangelicko-Augsburski Św. Trójcy
Ēriks Ešenvalds: Stars
Henryk Mikołaj Górecki: Totus Tuus op. 60
Ēriks Ešenvalds: A Drop in the Ocean
Gustav Mahler: Die Zwei Blaue Augen /opr. Clytus Gottwald
Anton Brückner: Ave Maria
Gustav Mahler: Adagietto /opr. Gerard Pesson
Anders Hillborg: Mouyayoum
Pēteris Vasks: The Tomtit’s Message
_____
Chór Radia Łotewskiego
Sigvards Klava – dyrygent
19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
Marţian Negrea: Izbuc z suity symfonicznej Przez Góry Apuseni op. 20
Ludomir Różycki: Koncert skrzypcowy
***przerwa***
Jean Sibelius: I Symfonia e-moll op. 39
_____
Janusz Wawrowski – skrzypce
Sinfonia Varsovia
Monika Wolińska – dyrygent
– 19.30, Zamek Królewski, Sala Wielka (Balowa)
Kwartet, fortepian i ulubiony kompozytor Stanleya Kubricka na Festiwalu Eufonie. 23 listopada w Sali Balowej zagrał działający od 1978 roku Kwartet Śląski oraz ceniona czeska pianistka, Veronika Böhmova. Podczas koncertu usłyszeliśmy m.in. „Adante i Allegretto” Gyorgy’ego Ligetiego, jednego z najwybitniejszych kompozytorów XX wieku, znanego nie tylko melomanom. Fragmenty jego utworów Stanley Kubrick wykorzystał w swoim kultowym filmie „Odyseja Kosmiczna”.
György Ligeti: Andante i Allegretto na kwartet smyczkowy
Aleksander Lasoń: IV Kwartet smyczkowy „Tarnogórski”
***przerwa***
Juliusz Zarębski: Kwintet fortepianowy g-moll op. 34
_____
Veronika Böhmová – fortepian
Kwartet Śląski
19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
Piękne brzmienia z północy Europy na Festiwalu Eufonie! 24 listopada utwory dwóch współczesnych estońskich kompozytorów i twórcy narodowego stylu w muzyce fińskiej, zinterpretowała Veriko Tchumburidze – zwyciężczyni 15. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w 2016 r. Skrzypaczce towarzyszyła, świętująca w tym roku 95-lecie swojej działalności, Estonian National Symphony Orchestra pod batutą cenionego estońskiego dyrygenta, Olariego Eltsa. Co w repertuarze? Kompozycje dobrze znanego naszej publiczności Arvo Pärta i Erkkiego-Svena Tüüra – najbardziej cenionych współczesnych kompozytorów estońskich, reprezentujących dwa pokolenia. Usłyszeliśmy także dwa utwory Jeana Sibeliusa – ukochanego kompozytora Finów, jednego z najważniejszych przedstawicieli romantyzmu w muzyce XIX-wiecznej Europy.
Arvo Pärt: Swansong
Jean Sibelius: Koncert skrzypcowy d-moll op. 47
***przerwa***
Erkki-Sven Tüür: Incantation of Tempest na orkiestrę smyczkową
Jean Sibelius: V Symfonia Es-dur op. 82
_____
Veriko Tchumburidze – skrzypce
Estońska Narodowa Orkiestra Symfoniczna
Olari Elts – dyrygent
19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Kameralna
Mimo młodego wieku, już uchodzi za jedną z najzdolniejszych wiolonczelistek! Zaczęła grać jako czterolatka, z orkiestrą zadebiutowała już dwa lata później, a kiedy miała 12 lat – została przyjęta do prestiżowego moskiewskiego konserwatorium. Na co dzień gra na wiolonczeli z 1743 roku, stworzonej przez ikonę lutnictwa, Giovanniego Battistę Guadagniniego.
Anastasię Kobekinę usłyszeliśmy 25 listopada 2021 roku na III edycji Festiwalu Eufonie! W Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej wystąpiła w towarzystwie Luki Okrosa, gruzińskiego pianisty i kompozytora, absolwenta Royal College of Music w Londynie, gdzie studiował pod okiem prof. Normy Fischer.
George Enescu: Sonata f-moll na wiolonczelę i fortepian op. posth., cz. I
Franz Schubert: Sonata a-moll „Arpeggione” D821 na wiolonczelę i fortepian
*** przerwa***
Mieczysław Karłowicz: Serenada G-dur na wiolonczelę i fortepian
Gija Kanczeli: Herio Bichebo
Mieczysław Weinberg: Sonata wiolonczelowa nr 2 op. 63
_____
Anastasia Kobekina – wiolonczela
Luka Okros – fortepian
19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
Pianistka Anna Górecka połączyła muzyczne siły ze Słowacką Orkiestrą Kameralną pod batutą Ewalda Danela, skrzypka i dyrygenta, ucznia Bohdana Warchala. Muzykom na scenie towarzyszył Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”, który do występu przygotowała Anna Szostak. Podczas koncertu usłyszeliśmy utwory wybitnych kompozytorów Europy Środkowo- Wschodniej: Leoša Janáčka, Ladislava Kupkoviča, Beli Bartóka, Antonína Dvořáka oraz Henryka Mikołaja Góreckiego, ojca solistki.
Leoš Janáček: Suita na smyczki
Ladislav Kupkovič: Cantica slovaca cztery pieśni słowackie na zespół smyczkowy
Bela Bartók: Rumuńskie tańce ludowe na orkiestrę smyczkową
Henryk Mikołaj Górecki: Koncert na klawesyn lub fortepian i orkiestrę op. 40
***przerwa***
Antonín Dvořák: Pieśni biblijne op. 99
_____
Anna Górecka – fortepian
Słowacka Orkiestra Kameralna im. Bogdana Warchala
Ewald Danel – dyrygent
Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”
Anna Szostak – przygotowanie chóru
22.00, Klub Akwarium
Studio Eksperymentalne Polskiego Radia – interpretacje
(prapremiera)
Ikony elektroniki w repertuarze III edycji Festiwalu Eufonie! Markus Popp od 30 lat jest związany z projektem Oval, uznawanym za pioniera glitchu – gatunku muzyki elektronicznej, charakteryzującego się użyciem krótkich, minimalistycznych próbek dźwięku i kontrolowanych zakłóceń fal dźwiękowych. Na scenie towarzyszył mu Jacek Sienkiewicz –producent muzyki elektronicznej i DJ, uznawany za pioniera i pierwszego popularyzatora techno w Polsce. Podczas Festiwalu Eufonie muzycy zmierzyli się z bogatym dorobkiem Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. To tu, w latach 1957 – 2004, powstawała muzyka elektroniczna i eksperymentalna, niezależne kompozycje, ilustracje dźwiękowe radiowych słuchowisk, utwory dla spektakli teatralnych, układów choreograficznych i produkcji filmowych. Ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia byli związani najważniejsi polscy muzycy II poł. XX wieku: m.in. Krzysztof Penderecki, Tomasz Stańko, Elżbieta Sikora, Paweł Szymański, Krzesimir Dębski i Bogusław Schaeffer.
_____
Markus Popp (Oval)
Jacek Sienkiewicz
19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
Najpiękniejsze brzmienia z Norwegii, Polski i Gruzji na wielki finał III edycji Festiwalu Eufonie!
Muzyka Krzysztofa Pendereckiego towarzyszy nam od samego początku – jego kompozycjami rozpoczęliśmy pierwszą i zakończyliśmy drugą edycję festiwalu. Tegoroczny koncert finałowy zainaugurowaliśmy jego II Symfonią „Wigilijną”. W kolejnych częściach wysłuchaliśmy „Koncertu fortepianowego a-moll op. 16” Edvarda Griega – kompozytora, pianisty i dyrygenta, nazywanego twórcą narodowej szkoły muzycznej w Norwegii – oraz „Morning Prayers” pochodzącego z Gruzji Giji Kanczeliego. W tym polsko-norwesko- gruzińskim repertuarze wystąpili: zwycięzca Międzynarodowego Konkursu Muzycznego Królowej Elżbiety w 2016 roku, Lukáš Vondráček oraz Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą jej dyrektora artystycznego, Andrzeja Boreyki.
Krzysztof Penderecki: II Symfonia „Wigilijna”
***przerwa***
Edvard Grieg: Koncert fortepianowy a-moll op. 16
Gija Kanczeli: Morning Prayers
_____
Lukáš Vondráček – fortepian
Orkiestra Filharmonii Narodowej
Andrzej Boreyko – dyrygent
Koncert współorganizowany przez Filharmonię Narodową i Narodowe Centrum Kultury
19.30, Zamek Królewski, Sala Wielka (Balowa)
Mykoła Łysenko: Айстри (Astry) do słów Oleksandra Olesia
Смутної провесни (Smutne przedwiośnie) do słów Lesi Ukrainki
Садок вишневий коло хати (Wiśniowy ogród przy chatce) z muzyki do Kobziarza Tarasa Szewczenki – seria pierwsza
Мені однаково (Jest mi obojętnie) z muzyki do Kobziarza Tarasa Szewczenki – seria piąta
Вітер в гаї не гуляє (Wiatr nie hula w gaju) z muzyki do Kobziarza Tarasa Szewczenki – seria piąta
Нічого, нічого (Niczego, niczego) do słów Mykoła Worony
Ой, лугом іду (Oj, łąką idę) opracowanie ukraińskiej pieśni ludowej
Лугом іду, коня веду (Łąką idę, konia prowadzę) opracowanie ukraińskiej pieśni ludowej
Wiktor Kosenko: Вони стояли мовчки (Oni stali, milcząc) do słów Wiktora Strażewa w tłumaczeniu Bohdana Mordania
Як на небі зіроньки (Jak na niebie gwiazdеczki) do słów W. Zalizniaka
Сумний я (Smutny jestem) do słów Michaiła Lermontowa w tłumaczeniu Leonida Perwomajskiego
Закувала зозуленька (Zakukała kukułeczka) do słów ludowych
Говори, говори (Mów, mów) do słów V. Lichaczowa w tłumaczeniu W. Leftija
***przerwa***
Jean Sibelius: Flickan kom ifrån sin älskings möte (Dziewczyna przyszła ze spotkania ze swym ukochanym) do słów Johana Ludviga Runeberga z Pięciu pieśni op. 37 – nr 5
Den första kyssen (Pierwszy pocałunek) do słów Johana Ludviga Runeberga z Pięciu pieśni op. 37 – nr 1
Var det en dröm? (Czy to był sen?) do słów Josefa Juliusa Wecksella z Pięciu pieśni op. 37 –nr 4
Arioso op. 3 do słów Johana Ludviga Runeberga
Norden (Północ) do słów Johana Ludviga Runeberga z Sześciu pieśni op. 90 – nr 1
Våren fl yktar hastigt (Wiosna szybko ucieka) do słów Johana Ludviga Runeberga
z Siedmiu pieśni op. 13 – nr 4
En slända (Ważka) do słów Oscara Ivara Levertina z Siedmiu pieśni op. 17 – nr 5
_____
Olga Pasiecznik – sopran
Natalia Pasiecznik – fortepian
II Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE
15-23 listopada 2019 r.
EUFONIE to festiwal muzyczny odwołujący się do tradycji wspólnoty regionalnej większości krajów określanych dzisiaj jako Europa Środkowo-Wschodnia, rozciągająca się od Bałkanów, poprzez Rumunię i Austrię, kraje Grupy Wyszehradzkiej, Ukrainę i Białoruś, po kraje bałtyckie, poszerzana niekiedy o Skandynawię. Obszar ten to fascynujący tygiel ścierających się wpływów Wschodu i Zachodu, kipiący energią kulturową, która nieraz określała tożsamość narodów bez własnych państw.
Wydarzenia kulturalne w ramach projektu prezentują muzykę różnych epok i stylów: od muzyki poważnej do ambitnej muzyki popularnej poprzez muzyczne eksperymenty. Występują uznani artyści z regionu Europy Środkowo-Wschodniej, lecz w festiwalowych salach koncertowych nie brakuje również solistów i zespołów z innych części świata.
Cechę wyróżniającą festiwal EUFONIE stanowi różnorodność gatunkowa, której podczas tej edycji nie zabraknie.
www.eufonie.pl
19:30 – Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
NOSPR pod dyrekcją Rossena Gergova z udziałem amerykańskiego klarnecisty Davida Krakauera oraz kompozytora muzyki współczesnej Mathew Rosenbluma – to pierwszy koncert II Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie.
Artyści wykonają m.in. utwory mało znanego szerokiej publiczności czeskiego kompozytora z przełomu XIX i XX wieku – Josefa Suka, a także Witolda Lutosławskiego oraz kompozycję Mathew Rosenbluma na klarnet, orkiestrę i elektronikę. Trzy różne utwory, trzy odsłony złożonej kultury Europy Środkowo-Wschodniej.
Josef Suk (1874–1935): Scherzo fantastyczne (Fantastické scherzo) g-moll op. 25 na orkiestrę (1902–1903)
Mathew Rosenblum (ur. 1954): Lament / Sabat czarownic na klarnet solo i orkiestrę (2017)
Witold Lutosławski (1913–1994): III Symfonia (1983)
David Krakauer – klarnet
Mathew Rosenblum – elektronika
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
Rossen Gergov – dyrygentUwaga, link zostanie otwarty w nowym oknie
22:00 – Filharmonia Narodowa, foyer Sali Kameralnej
Zaklęcia to nie lada gratka dla miłośników wydarzeń performatywnych.
Zaklęcia to performance tworzony przez kompozytorkę muzyki elektronicznej Aleksandrę Bilińską, wokalistkę Weronikę Grozdew-Kołacińską i choreografa Jacka Przybyłowicza. Podczas koncertu obok twórców zobaczymy tancerzy, którzy stworzą improwizowany świat ruchu scenicznego.
Zaklęcia** (2019) – performance z udziałem wokalistki, tancerzy i muzyki elektronicznej
Aleksandra Bilińska – muzyka elektroniczna
Weronika Grozdew-Kołacińska – śpiew
Jacek Przybyłowicz – choreografia
17:00 – Bazylika Archikatedralna Św. Jana Chrzciciela
Wyjątkowy koncert, podczas którego usłyszymy polskie prawykonania kompozycji m.in. Arvo Pärta czy Pawła Łukaszewskiego przez chór Collegium Musicale pod dyrekcją znakomitego estońskiego dyrygenta Endrika Üksvärava.
Artyści zaprezentują istną fuzję zaskakujących brzmień i dźwiękowych konstelacji charakterystycznych dla muzyki współczesnej.
Paweł Łukaszewski: Popule meus* na chór mieszany a cappella (2019)
Erkki-Sven Tüür (ur. 1959): Wieczorna pieśń wędrowca (Rändaja õhtulaul) na chór mieszany do tekstu Ernsta Enno (2001)
Paweł Łukaszewski (ur. 1968): Corpus Christi responsoria na chór a cappella (2018)
Arvo Pärt (ur. 1935): Virgencita* na chór mieszany a cappella (2012)
Arvo Pärt: Kleine Litanei* na chór mieszany a cappella (2015)
Arvo Pärt: I usłyszałem głos…* (Ja ma kuulsinhääle…) na chór mieszany a cappella (2017)
Collegium Musicale
Endrik Üksvärav – dyrygent
19:30 – Teatr Palladium
Kilka pokoleń muzyków na jednej scenie – David Krakauer – niezrównany amerykański klarnecista, znany na całym świecie z wykonań muzyki klezmerskiej, oraz Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego!
Muzyka klezmerska powraca do miejsc, w których rozkwitała przed laty. Dzięki wszechstronności i wirtuozerii Krakauera melodie klezmerskie przeplatają się z innymi stylami muzycznymi. Wspólny koncert artystów porwie widzów w niezapomnianą muzyczną podróż.
W programie m.in.:
David Krakauer: Keepers of the Flame, The New Year After, Love Song for Lemberg, Romanian Wine Cellar
David Krakauer – klarnet
Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego
22:00 – Klub Hybrydy
Nowa muzyka elektroniczna z Ukrainy
Kolejny koncert w ramach II Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie prezentujący twórców muzyki elektronicznej.
Tym razem na scenie zobaczycie i usłyszycie trójkę docenionych na świecie artystów ukraińskich – Vakula, Voin Oruwu i Zavoloka.
Nowa muzyka elektroniczna z Ukrainy to najważniejsze jesienne wydarzenie dla wszystkich fanów tego gatunku.
Vakula
Voin Oruwu
Zavoloka
17:00 – Teatr Palladium
Wyjątkowy koncert łączący muzykę oraz grę świateł tworzących spektakularne widowisko audiowizualne.
Synaesthesis Contemporary Music Ensemble to czołowy litewski zespół specjalizujący się w interpretacji muzyki najnowszej. Artyści zaprosili do współpracy młodych litewskich i polskich kompozytorów: Dominykasa Digimasa, Juliusa Aglinskasa, Jagodę Szmytkę i Piotra Bednarczyka, a także rzeźbiarza i twórcę obiektów interaktywnych Vėjasa Aliukasa.
…before, between and after…* (…przed, pomiędzy i potem…) – projekt audiowizualny poświęcony odzyskaniu niepodległości Litwy w roku 1990
Projekt wykorzystuje utwory muzyczne:
Dominykas Digimas: Another Point of View oraz Walking through three points
Julius Aglinskas: Being (Observing) oraz Between the Silence
Jagoda Szmytka: Greetings From a Dopplegaenger
Piotr Bednarczyk: Connected
Synaesthesis Contemporary Music Ensemble
19:30 – Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
Armeński wiolonczelista Narek Hakhnazaryan oraz AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia połączą siły i regiony podczas koncertu prezentującego część dorobku muzycznego kompozytorów z Ukrainy, Polski, Łotwy i Węgier.
Usłyszymy kompozycje m.in. Valentina Silvestrova, Béli Bartóka oraz Andrzeja Panufnika.
Valentin Silvestrov (ur. 1937): Hymn – 2001 na orkiestrę smyczkową (2001)
Giya Kancheli (ur. 1935): A Little Daneliade na skrzypce, fortepian i smyczki (2000)
Andrzej Panufnik (1914–1991): Koncert wiolonczelowy (1991)
Pēteris Vasks (ur. 1946): Musica dolorosa na orkiestrę smyczkową (1983)
Béla Bartók (1881–1945): Divertimento na orkiestrę smyczkową (1939)
Narek Hakhnazaryan – wiolonczela
AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy
Marek Moś – dyrygent
22:00 – Teatr Palladium
Ceniona przez koneserów, kochana przez melomanów, bliska miłośnikom filmu. Bardzo polska i najbardziej światowa – muzyka Wojciecha Kilara.
Jest nie tylko chętnie słuchana, ale również pobudza wyobraźnię, szczególnie w wykonaniu awangardowego interpretatora klasyki – Francesco Tristano. Wirtuoz fortepianu, zafascynowany elektroniką, uwodzi publiczność swoimi performance’ami muzycznymi, podczas których łączy pozornie przeciwne style. Był już wielki Bach, a teraz nasz Kilar – w twórczej interakcji z wrażliwością i kunsztem luksemburskiego artysty.
Francesco Tristano: Conversations with Wojciech Kilar**
W autorskiej interpretacji muzyki Wojciecha Kilara w opracowaniu na fortepian i elektronikę zabrzmią m.in. tematy z filmów:
Dracula, Portret Damy, Pianista, Trędowata, Pan Tadeusz, Dziewiąta brama oraz fragmenty utworów Orawa i Exodus.
Francesco Tristano – fortepian i elektronika
19:30 – Muzeum Kolekcji im. Jana Pawła II, Sala Rotunda
Pieśni o śmierci** – spektakl na podstawie odnalezionego przez prof. Wiesława Wydrę tekstu Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią w połączeniu z szesnastowiecznymi pieśniami o śmierci.
Jan Frycz – monodram
Adam Strug, Monodia Polska – pieśni
19:30 – Filharmonia Narodowa, Sala Kameralna
Koncert kwartetu smyczkowego Pavel Haas Quartet to propozycja dla najbardziej wymagającej publiczności.
Czeski kwartet zaprezentuje słuchaczom zarówno kompozycje autorów zaliczanych obecnie do klasyki gatunku jak i współczesnych.
Podczas koncertu usłyszymy m.in. utwory skomponowane przez takie ikony muzyki klasycznej jak Béla Bartók czy Leoš Janáček.
Ľubica Čekovská (ur. 1975): A Midsummer Quartet* (2019)
Béla Bartók (1881–1945): IV Kwartet smyczkowy (1928)
Leoš Janáček (1854–1928): II Kwartet smyczkowy „Listy intymne” („Listy důvěrné”, 1928)
Kwartet im. Pavla Haasa
Uwaga, link zostanie otwarty w nowym oknie
19:30 – Zamek Królewski, Sala Wielka (Balowa)
Opera w trzech aktach prezentowana przez znakomitą {oh!} Orkiestrę Historyczną z Martyną Pastuszką oraz plejadą znakomitych solistów podbiła już serca wielu miłośników gatunku. Tym razem artyści zaprezentują dzieło Leonarda Vinci w przepięknej scenerii Zamku Królewskiego w Warszawie.
Wspaniałe wnętrze i kunszt muzyczny przeniosą widzów w XVIII wiek.
Leonardo Vinci (ok. 1696–1730): Gismondo, re di Polonia (ok. 1726–1727) – opera w trzech aktach, wersja koncertowa
Max Emanuel Cenčić – Gismondo / Zygmunt
Nian Wang – Ottone / Otto
Suzanne Jerosme – Cunegunda / Kunegunda
Aleksandra Kubas-Kruk – Primislao / Przemysław
Jake Arditti – Ernesto / Ernest
Dilyara Idrisowa – Giuditta / Judyta
Vasily Khoroshev – Ermanno / Herman
{oh!} Orkiestra Historyczna
Martyna Pastuszka – kierownictwo muzyczne
19:30 – Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
Bacewicz, Eötvös, Dvořak i Moniuszko. I, CULTURE Orchestra i Leticia Moreno. 21 listopada scenę Filharmonii Narodowej oddajemy młodym, zdolnym i ambitnym wykonawcom z państw Partnerstwa Wschodniego, którzy zmierzą się z kanonem europejskiej muzyki XIX i XX wieku.
I, CULTURE Orchestra to zespół wyjątkowy. Rozpoczął działalność jako filarowy projekt Zagranicznego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji w roku 2011, realizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza. Osiem lat później wciąż tworzą go najzdolniejsi muzycy z naszego regionu: Polski, Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy. Znakomici soliści, najzdolniejsi mistrzowie batuty, najlepsze sale koncertowe całej Europy – I, CULTURE Orchestra to już silna muzyczna marka. W programie koncertu – Bacewicz, Eötvös, Dvořak i Moniuszko, bez którego trudno sobie w tym roku wyobrazić Eufonie.
Grażyna Bacewicz (1909–1969): Uwertura na orkiestrę (1943)
Peter Eötvös (ur. 1944): II Koncert skrzypcowy „DoReMi” (2011–2012; 2013)
Stanisław Moniuszko (1819–1872): Uwertura fantastyczna „Bajka” na orkiestrę (1847–1848)
Antonín Dvořak (1841–1904): VII Symfonia d-moll op.70 (1885)
Leticia Moreno – skrzypce
I, CULTURE Orchestra
Marta Gardolińska – dyrygent
Koncert współorganizowany przez Instytut Adama Mickiewicza i Narodowe Centrum Kulturywaga, link zostanie otwarty w nowym oknie
19:30 – Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
Dymitra Szostakowicza i Mieczysława Wajnberga łączyło w życiu wiele: głęboka i wieloletnia przyjaźń, muzyka, o której chętnie rozprawiali i którą razem grali, a także długie i trudne życie w stolicy Związku Radzieckiego.
Obaj zaznali i łaski, i niełaski komunistycznej władzy. Ich wielka muzyka zabrzmi na wspólnym koncercie w mistrzowskim wykonaniu – Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej, z Gidonem Kremerem i pod batutą Gabriela Chmury.
Mieczysław Wajnberg (1919–1996): I Sinfonietta op. 41 (1948)
Mieczysław Wajnberg: Koncert skrzypcowy op. 67 (1960)
Dymitr Szostakowicz (1906–1975): VI Symfonia h-moll op. 54 (1939)
Gidon Kremer – skrzypce
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej
Gabriel Chmura – dyrygent
Koncert współorganizowany przez Filharmonię Narodową i Narodowe Centrum Kultury
22:00 – Klub Hybrydy
Nieprzewidywalny i nieokiełznany folk w najlepszym wydaniu.
Naszą rodzimą muzykę pod wodzą Przemka Sokoła, zaprezentuje Sokół Orchestra sięgając po słabo udokumentowane, ale szczególnie uznane przez muzykologów i etnografów pomniki kultury słowiańskiej. Natomiast słowacki zespół Pacora Trio zaprezentuje repertuar czerpiący ze słowackiej tradycji ludowej.
PaCoRa Trio
W programie m.in.: Perplex, Ftošek, Vandrovau b´, Išla sova, Vyriastol mi, Jazero s trojlístkom, Fresh, Neznáma, Staré dievky
Sokół Orchestra
W programie m.in.: Navia, Pośrataj Boże, Świętojański sen, Oj chmielu chmielu, Sokolo Kolo, Lirnik, Slavic Soul, Tcherga, Ulietaj na krilah vietra, Slavonica
19:30 – Bazylika Najświętszego Serca Jezusowego
Wielki finał Eufonii – Polskie Requiem Krzysztofa Pendereckiego – to dzieło, które wyjątkowo silnie związane jest z tragicznymi wydarzeniami i postaciami z najnowszej historii Polski. Zbrodnią katyńską, powstaniami w czasie II wojny światowej – warszawskim i w warszawskim getcie, wydarzeniami na Wybrzeżu w z 1970, ojcem Maksymilianem Marią Kolbe, kardynałem Stefanem Wyszyńskim i Janem Pawłem II. Ta monumentalna forma powstawała razem z wolną Polską, powoli i stopniowo, w ciągu 25 lat, zaś liturgiczne teksty mszy żałobnej wpisują ten utwór w wielką historię szczególnego muzycznego gatunku.
Utwór wykonają tacy znamienici artyści jak: Iwona Hossa, Anna Radziejewska, Rafał Bartmiński, Tomasz Konieczny z towarzyszeniem Chóru Filharmonii Narodowej i Orkiestry Sinfonia Varsovia, całość poprowadzi Zsolt Nagy.
Krzysztof Penderecki (ur. 1933): Polskie Requiem na cztery głosy solowe, dwa chóry mieszane i orkiestrę (1980–2005)
Iwona Hossa – sopran
Anna Radziejewska – alt
Rafał Bartmiński – tenor
Tomasz Konieczny – bas
Chór Filharmonii Narodowej
Orkiestra Sinfonia Varsovia
Zsolt Nagy – dyrygent
* prawykonanie polskie
** prapremiera, zamówienie Narodowego Centrum Kultury
Bilety na EUFONIE – praktyczny przewodnik →
Biuro Festiwalowe EUFONIE
ul. Krakowskie Przedmieście 17
pon.-niedz.: 11:00-19:00
od ul. Sienkiewicza (Sala Koncertowa)
pon.-sob.: 10:00-14:00 i 15:00-19:00
niedziela: 10:00-14:00 i 16:00-19:00
tel. 22 55 17 130/131
od ul. Moniuszki (Sala Kameralna)
niedziela: 10:00-14:00 i w dniu koncertu od 16:00-19:00
tel. 22 55 17 132
Sprzedaż biletów na wydarzenia odbywające się w Teatrze Palladium i Klubie Hybrydy
pn.-pt.: 12.00-19.00 (przerwa w godz.: 16.00-16.20)
e-mail: kasa@teatrpalladium.com, tel. 22 827 70 49
*płatność gotówką lub kartą
**płatność tylko kartą
Kontakt:
tel. 22 21 00 127 (pn.-pt. w godz. 10:00-15:00)
Organizatorzy: Narodowe Centrum Kultury, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Mecenas: PKN Orlen S.A.Uwaga, link zostanie otwarty w nowym oknie
Partnerzy: Filharmonia Narodowa, Instytut Adama Mickiewicza, Dwójka Polskie Radio,
Central European Music Forum, Waves Bratislava
Patroni medialni: Polskie Radio S.A., Telewizja Polska S.A., TVP Kultura, PAP, Presto
Bilety: Bilety24.pl
Warszawa, 23 listopada – 1 grudnia 2018 roku
„Eufonie” to nowy festiwal muzyczny, odwołujący się do tradycji wspólnoty regionalnej większości krajów określanych dzisiaj jako Europa Środkowo-Wschodnia, rozciągająca się od Bałkanów, poprzez Rumunię i Austrię, kraje Grupy Wyszehradzkiej, Ukrainę i Białoruś, po kraje bałtyckie, poszerzana niekiedy o Skandynawię. Obszar ten to fascynujący tygiel ścierających się wpływów Wschodu i Zachodu, kipiący energią kulturową, która nieraz określała tożsamość narodów bez własnych państw.
Chcemy, aby w nowym festiwalu przeglądała się historia regionu i jego dzień dzisiejszy, toteż wydarzenia kulturalne w ramach projektu prezentować będą muzykę różnych epok i stylów: od muzyki poważnej do ambitnej muzyki popularnej poprzez muzyczne eksperymenty. Występować będą uznani artyści z regionu Europy Środkowo-Wschodniej, lecz w festiwalowych salach koncertowych nie zabraknie również solistów i zespołów z innych części świata.
Podczas tegorocznej edycji Festiwalu – organizowanej w szczególnym roku 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości – usłyszymy między innymi dzieła Karola Szymanowskiego, Béli Bartóka, Henryka Mikołaja Góreckiego, Antonína Dvořáka, Arvo Pärta. Szeroki program repertuarowy stworzy możliwość prezentacji kompleksowego obrazu regionu Europy Środkowo-Wschodniej, odkrywania nowych kontekstów kulturowych oraz poszukiwania muzycznych inspiracji.
Mecenasem I Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej jest PKN ORLEN S.A.Uwaga, link zostanie otwarty w nowym oknie
Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022.
23 listopada, PIĄTEK, godz. 20.00, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Sala Moniuszki
23 listopada 1933 roku urodził się Krzysztof Penderecki. Koncert otwierający festiwal to urodzinowy hołd dla mistrza polskiej muzyki XX wieku. Uroczysty koncert zamyka jednocześnie Festiwal Krzysztofa Pendereckiego zorganizowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena z okazji 85. urodzin Mistrza. W programie utwory Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu bliskich mu artystów światowej klasy.
Koncert monograficzny Krzysztofa Pendereckiego (ur. 1933)
II Koncert skrzypcowy „Metamorfozy” (1992–1995)
Anne-Sophie Mutter – skrzypce
Sinfonia Varsovia
Krzysztof Penderecki – dyrygent
*** PRZERWA ***
Concerto grosso na trzy wiolonczele i orkiestrę (2000–2001)
Frans Helmerson, Ivan Monigetti, Arto Noras – wiolonczele
Sinfonia Varsovia
Christoph Eschenbach – dyrygent
*** PRZERWA ***
Dies illa na trzy głosy solowe (sopran, mezzosopran, bas), trzy chóry mieszane i orkiestrę (2014)
Johanna Rusanen – sopran
Anna Radziejewska – mezzosopran
Nikolay Didenko – bas
Leonard Slatkin – dyrygent
Chór Filharmonii Narodowej
Chór Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
Sinfonia Varsovia
Współorganizacja z Europejskim Centrum K. Pendereckiego w Lusławicach, Stowarzyszeniem im. L. van Beethovena i Teatrem Wielkim – Operą Narodową
24 listopada, SOBOTA, godz. 19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
Koncert trzech kompozytorów, którzy muzykę swych krajów wprowadzali na niepodległe tory. Enescu w Rumunii, Szymanowski w Polsce i Bartók na Węgrzech mają status twórców narodowych. Po 1918 roku, w niepodległych ojczyznach, tworzyli nowe ramy dla rodzimych muzycznych narodowych stylów. Jednocześnie zadbali o to, aby to, co narodowe, włączyć w nurt muzyki europejskiej. Ich utwory stanowią dziś kanon muzyki XX wieku.
George Enescu (1881–1955): Rapsodia rumuńska D-dur op. 11 nr 2 (1901)
Karol Szymanowski (1882–1937): I Koncert skrzypcowy op. 35 (1916)
*** PRZERWA ***
Jean Sibelius (1865–1957): Finlandia – poemat symfoniczny op. 26 (1899)
Bela Bartók (1881–1945): Koncert na orkiestrę (1943)
Akiko Suwanai – skrzypce
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
Lawrence Foster – dyrygent
25 listopada, NIEDZIELA, godz. 17.00, Teatr WARSawy
Reinterpretacja utworów norweskiego twórcy, Arne Nordheima, związanego z „Warszawską Jesienią” i Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia. Skandynawskie brzmienia i polskie inspiracje, w elektronicznych wersjach wykonywanych na żywo.
Biosphere (Geir Jenssen) & Deathprod (Helge Sten): Nordheim Transformed (1998)
W związku z dużym zainteresowaniem koncertem przewidujemy możliwość sprzedaży wejściówek na 15 minut przed jego rozpoczęciem.
25 listopada, NIEDZIELA, godz. 19.30, Muzeum Kolekcji Jana Pawła II, Sala Rotunda
Arvo Pärt to najwybitniejszy twórca estoński. Po emigracji z ZSRR w roku 1980 mieszkał w Wiedniu i Berlinie, a jego unikatowa, nawiązująca do średniowiecznej, a jednocześnie nowoczesna i głęboko uduchowiona muzyka zawojowała skomercjalizowany świat Zachodu. Dziś nazwisko estońskiego mistrza zna niemal każdy meloman. Koncert jego utworów to prawdziwa uczta muzycznej duchowości.
Koncert monograficzny Arvo Pärta (ur. 1935)
Fratres na skrzypce, orkiestrę smyczkową i perkusję (1977)
Cantus in Memory of Benjamin Britten na orkiestrę smyczkową i dzwony (1977)
Adam’s Lament na chór mieszany i orkiestrę smyczkową (2010)
*** PRZERWA ***
Salve Regina na chór mieszany, celestę i orkiestrę smyczkową (2001/2011)
Te Deum na trzy chóry, orkiestrę smyczkową, preparowany fortepian i harfę Eola (1985)
Estoński Filharmoniczny Chór Kameralny
Orkiestra Kameralna z Tallina pod dyrekcją Tõnu Kaljuste
26 listopada PONIEDZIAŁEK, godz. 12.00, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Sala Koncertowa
Organizator: Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
26 listopada, PONIEDZIAŁEK, godz. 19.30, Teatr Polski im. A. Szyfmana, Scena Kameralna
Polska grupa folkowa VOŁOSI łączy siły z cenionym skrzypkiem węgierskim, Félixem Lajkó. Podczas ich występu zabrzmi ludowa muzyka polska i węgierska – we wspólnym graniu i improwizowanej zabawie, opartej na folkowej nucie.
muzyka improwizowana
Félix Lajkó – skrzypce
Zespół VOŁOSI
27 listopada, WTOREK, godz. 19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
Orkiestra Filharmonii Lwowskiej w programie przenikniętym wątkami polsko-ukraińskiej tradycji. Poemat Borysa Latoszyńskiego osnuty jest na motywach Mickiewiczowskiej Grażyny, a ludowo pobrzmiewające Karpaty Myrosława Skoryka uzupełnią tańce urodzonego w Tymoszówce, nieopodal Kijowa, Karola Szymanowskiego. Najnowsze oblicze muzyki polskiej ukaże zaś swą energię w koncercie podwójnym Hanny Kulenty, we wspólnej interpretacji polskich wiolonczelistów i ukraińskiej orkiestry.
Karol Szymanowski (1882–1937): Cztery tańce polskie (1926)
transkrypcja na orkiestrę: Grzegorz Fitelberg
Hanna Kulenty (ur. 1961): DoubleCelloConcerto (2018)*
***PRZERWA***
Borys Latoszyński (1895–1968): Grażyna – ballada symfoniczna wg Adama Mickiewicza op. 58 (1955)
Myrosław Skoryk (ur. 1938): Koncert karpacki na orkiestrę (1972)
Magdalena Bojanowicz, Bartosz Koziak – wiolonczele
Orkiestra Lwowskiej Obwodowej Filharmonii Narodowej
Wolodymyr Sywochip – dyrygent
* prawykonanie; zamówienie Związku Kompozytorów Polskich; dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca
28 listopada, ŚRODA, godz. 19.30, Teatr Polski im. A. Szyfmana, Scena Kameralna
Cztery kompozycje młodych twórców z krajów Grupy Wyszehradzkiej w wykonaniu znakomitej Orkiestry Muzyki Nowej zostaną tu zestawione z autentycznym folklorem karpackim w żywiołowej interpretacji zespołu VOŁOSI. Muzyczne odcienie Karpat zabrzmią i w nowoczesnej, i folkowej odsłonie.
Jana Kmiťová (ur. 1976): Gesichtsstudien (Studium twarzy) (2017)
Martin Wiesner (ur. 1985): Raindrops on Plastic Rooftops (Krople deszczu na plastikowej wiacie) dla Orkiestry Muzyki Nowej (2017)
András Gábor Virágh (ur. 1984): Metamorphosis (Metamorfozy) dla 14 wykonawców (2017)
Jakub Szafrański (ur. 1988): Karpaty
Orkiestra Muzyki Nowej
Szymon Bywalec – dyrygent
Zespół VOŁOSI – muzyka improwizowana
Koncert pod honorowym patronatem Jego Ekscelencji Dušana Krištofíka, Ambasadora Nadzwyczajnego i Pełnomocnego Republiki Słowackiej w Polsce
29 listopada, CZWARTEK, godz. 19.30, Teatr Polski im. A. Szyfmana, Scena Kameralna
Dwa kwartety smyczkowe z Czech zaprezentują utwory kompozytorów słowackich, austriackich i polskich, łącząc się na koniec w wykonaniu przebojowego, a zarazem niezwykle wymagającego, czterdziestominutowego Oktetu smyczkowego twórcy rumuńskiego George’a Enescu.
Roman Berger (ur. 1930): Piosenki z Zaolzia (Pesničky zo Zaolžia) na kwartet smyczkowy (2004)
Alexander von Zemlinsky (1871–1942): I Kwartet smyczkowy A-dur op. 4 (1896)
Stanisław Moniuszko (1819–1872): I Kwartet smyczkowy d-moll (1839)
Kwartet Smyczkowy im. A. Zemlinsky’ego (Zemlinsky Quartet)
***PRZERWA***
George Enescu (1881–1955): Oktet smyczkowy
Kwartet Smyczkowy im. A. Zemlinsky’ego (Zemlinsky Quartet)
Kwartet Pražák (Pražák Quartet)
Koncert pod honorowym patronatem Jego Ekscelencji dr. hab. Ivana Jestřába, Ambasadora Nadzwyczajnego i Pełnomocnego Republiki Czeskiej w Polsce
Tożsamości narodowe – europejska uniwersalność. Muzyka i życie muzyczne w Europie Środkowo-Wschodniej (1918–2018) /
30 listopada, PIĄTEK, godz. 10.30–18.00, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, Sala Balowa Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich
Organizatorzy: Narodowe Centrum Kultury, Związek Kompozytorów Polskich, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego
Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona.
30 listopada PIĄTEK, godz. 13.00, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, Sala Balowa Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich
Béla Bartók (1881–1945): Suita op. 14 na fortepian (1916)
Leoš Janáček (1854–1928): Po zarostlém chodníčku (Na zarośniętej ścieżce) – drobne utwory na fortepian (1902–1911)
Béla Bartók (1881–1945): Tizenöt magyar parasztdal (15 węgierskich pieśni chłopskich) na fortepian (1914-1918)
Zoltán Kodály (1882–1967): Marosszéki táncok (Tańce z Marosszék) na fortepian (1923–1927)
Zoltán Fejérvári – fortepian
Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona.
30 listopada, PIĄTEK, godz. 19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
Najbardziej znana polska symfonia, arcydzieło muzyki polskiej XX wieku. Przejmująca do głębi Symfonia pieśni żałosnych Góreckiego nie pozostawia nikogo obojętnym.
Henryk Mikołaj Górecki (1933–2010): III Symfonia – Symfonia pieśni żałosnych op. 36 na sopran solo i orkiestrę (1976) 54’
Aleksandra Kurzak – sopran
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej
Jacek Kaspszyk – dyrygent
30 listopada, PIĄTEK, godz. 22.00, Teatr WARSawy
JACASZEK/PAHKINEN/STRØNEN to performatywne trio złożone z kompozytora Michała Jacaszka, pochodzącej z Finlandii, a mieszkającej w Szwecji tancerki i choreografki Virpi Pahkinen oraz norweskiego perkusisty Thomasa Strønena. W ramach festiwalu EUFONIE artyści zaprezentują premierowy performance – projekt specjalny, w którym wykonywanej na żywo muzyce towarzyszy taniec. Punktem wyjścia dla projektu stał się fenomen drzew: ich kształt, ruch i zmiana oraz szum. Natura zawsze była ważną inspiracją dla trójki artystów. W ich twórczości pojawiają się echa surowego skandynawskiego pejzażu, delikatność poruszających się liści, westchnienia drzew i szum bezkresnego morza.
Katalog drzew (2018)*
Michał Jacaszek – elektronika
Virpi Pahkinen – choreografia, taniec
Thomas Strønen – perkusja
* prapremiera; zamówienie Narodowego Centrum Kultury
Tożsamości narodowe – europejska uniwersalność. Muzyka i życie muzyczne w Europie Środkowo-Wschodniej (1918–2018)
1 grudnia, SOBOTA, godz. 9.30–17.00, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, Sala Balowa Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich
Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona.
1 grudnia, SOBOTA, godz. 19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
Znakomita węgierska orkiestra w programie prezentującym symfoniczne utwory czeskiego mistrza muzycznego romantyzmu Antonína Dvořáka. A że kierunki romantyzmu kompozytorom wszystkich krajów Europy wytyczał Ludwig van Beethoven, stąd i jego I Koncert fortepianowy, jako punkt odniesienia i cenny kontekst.
Antonín Dvořák (1841–1904)
Legenda op. 59 nr 6, wersja na orkiestrę (1881)
Taniec słowiański op. 46 nr 5 – Skočná, wersja na orkiestrę (1878)
Opuštěný (Opuszczony) z cyklu 4 Sbory (4 Chóry) op. 29, wersja na orkiestrę (1878)
Ludwig van Beethoven (1770–1827): I Koncert fortepianowy C-dur op. 15 (1798–1780)
***PRZERWA***
Antonín Dvořák: VI Symfonia D-dur op. 60 (1880)
Zoltán Fejérvári – fortepian
Budapesztańska Orkiestra Festiwalowa (Budapest Festival Orchestra)
Iván Fischer – dyrygent
Koncert pod honorowym patronatem Jej Ekscelencji dr Orsolyi Zsuzsanny Kovács Ambasador Nadzwyczajnej i Pełnomocnej Węgier w Polsce
Narodowe Centrum Kultury
ul. Płocka 13
01-231 Warszawa
tel: 22 21 00 100
nck@nck.pl
NIP: 525-235-83-53
REGON: 140-468-418