kwintet

Artysta nie bierze udziału w żadnych wydarzeniach.

W skład kwintetu MAKEDONISSIMO założonego przez uznanego pianistę Simona Trpčeskiego wchodzą Hidan Mamudov (klarnet, saksofon altowy i kaval), Aleksandar Krapovski (skrzypce), Alexander Somov (wiolonczela) i Vlatko Nushev (perkusja). Pierwszy koncert zespołu zdobył świetne recenzje: „Absolutnie magiczny” – napisała „Süddeutsche Zeitung”; „Ta grupa powinna wystąpić ponownie” – czytamy w „The Independent” po brytyjskiej premierze w Wigmore Hall w Londynie w 2018 roku.

W rzeczy samej, MAKEDONISSIMO kreuje wyjątkowe dźwięki: łączy niezwykłe rytmy i wyjątkowe melodie macedońskiej muzyki ludowej z wysoce wirtuozowskimi, inspirowanymi jazzem riffami i harmoniami. Kompozytor Pande Shahov w niepowtarzalnym stylu przeplata dwadzieścia trzy tańce i pieśni starannie wybrane przez Trpčeskiego. Po udanej premierze w Niemczech w ramach Ludwigsburger Schlossfestspiele projekt odwiedził takie kraje jak Słowenia, Wielka Brytania, Polska, Holandia, Francja, Serbia, Czarnogóra, Rumunia czy Korea Południowa, a także Kanada, Chiny, Rosja, Nowa Zelandia czy Australia. Kwintet pojawił się w programie BBC Radio 3 In Tune, w transmisji na żywo z Korei Południowej na platformie YouTube, a także w wielu innych renomowanych stacjach telewizyjnych i radiowych.

Simon Trpčeski – założyciel kwintetu MAKEDONISSIMO

Simon Trpčeski jest znany ze swojej niesamowitej wirtuozerii, głęboko ekspresyjnego podejścia do wykonywanych kompozycji i charyzmatycznej zdolności nawiązywania kontaktów z różnymi odbiorcami na całym świecie. W trakcie swojej dynamicznej kariery Simon Trpčeski, który na międzynarodowej scenie muzycznej zadebiutował dwadzieścia lat temu dzięki tytułowi BBC New Generation Artist, współpracował z ponad stoma orkiestrami na czterech kontynentach pod batutą wybitnych dyrygentów. W Europie koncertował z London Symphony Orchestra, Philharmonia Orchestra, Orchestre National de France, Koninklijk Concertgebouworkest, Tonhalle-Orchester Zürich, Deutsches Sinfonie-Orchester Berlin, Radio Sinfonieorchester Berlin i Elbphilharmonie Orchester. Artysta często występuje w roli solisty w Ameryce Północnej, gdzie współpracował z takimi zespołami jak Los Angeles Philharmonic, New York Philharmonic, Cleveland Orchestra, Philadelphia Orchestra, Chicago Symphony, San Francisco Symphony, St. Louis Symphony, Seattle Symphony, Baltimore Symphony i Montreal Symphony Orchestra. Z kolei w Azji występował z Filharmonią w Seulu, Orkiestrą Symfoniczną NHK, Filharmonią w Hong Kongu, New Japan Philharmonic Orchestra, Sydney Symphony, Melbourne Symphony i New Zealand Symphony.

Trpčeski jest często zapraszany do współpracy przez wybitnych dyrygentów, takich jak Lorin Maazel, Władimir Aszkenazi, Marin Alsop, Gustavo Dudamel, Cristian Măcelaru, Charles Dutoit, Jakob Hrusa, Vladimir Jurowski, Susanna Malkki, Andris Nelsons, Antonio Pappano, Vasily Petrenko, Robert Spano, Michael Tilson Thomas, Gabriel Bebeselea, David Zinman. He has a particularly long-standing relationship with the Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, further strengthened during the tenure of Vassily Petrenko. Together, they have recorded the monuments of the Russian piano repertoire, all four Rachmaninov piano concertos as well as the Rhapsody on a Theme of Paganini, for Avie, the two Tchaikovsky piano concertos and most recently Prokofiev piano concertos no. 1 and 3 for Onyx Classics.

Simon Trpčeski, będący cenionym recitalistą, występował w najważniejszych salach koncertowych w Nowym Jorku, San Francisco, Waszyngtonie, Londynie, Paryżu, Amsterdamie, Mediolanie, Monachium, Pradze, Hamburgu, Bilbao, Stambule, Dublinie i Tokio. Od czasu debiutu w Wigmore Hall w 2001 roku jest stałym gościem tej prestiżowej instytucji – w 2018 roku był tam rezydentem i dał dwa recitale, które później zostały wydane przez wytwórnię Wigmore Live.

In chamber music, Trpčeski regularly partners cellist Daniel Müller-Schott, and regularly appears as a chamber musician in festivals such as Aspen, Verbier, Risor, Bergen, and the Baltic Sea Festival. His latest chamber music collaboration is with the world-renowned violinist Maxim Vengerov.

Trpčeski, obdarzony naturą odkrywcy, jest również zaangażowany w promocję dziedzictwa muzycznego swojej rodzinnej Macedonii. Jego projekt kameralny MAKEDONISSIMO ma na celu zaznajomienie publiczności na całym świecie z bogatymi tradycjami macedońskiej muzyki ludowej. We współpracy z kompozytorem Pandem Shahovem stworzyli muzykę łączącą tradycje ludowe, klasyczną wirtuozerię oraz inspirowane jazzem akordy i harmonie. Po udanej premierze w Niemczech w ramach Ludwigsburger Schlossfestspiele projekt odwiedził Słowenię, Wielką Brytanię, Polskę, Holandię, Francję, Serbię, Czarnogórę, Rumunię, Koreę Południową, Macedonię, Szwajcarię, Bułgarię, Monako, Kanadę, Hong Kong.

Udana współpraca Trpčeskiego z EMI Classics, Avie Records, Wigmore Hall Live, Onyx Classics i Linn Records zaowocowała obszerną i wielokrotnie nagradzaną dyskografią. Naturalna więź, którą pianista odczuwa z rosyjskimi kompozytorami XIX i XX wieku, znajduje odzwierciedlenie w siedmiu nagraniach z utworami Rachmaninowa, Prokofiewa, Strawińskiego, Czajkowskiego, Skriabina, Musorgskiego i Rimskiego-Korsakowa. Pianista zarejestrował również kompozycje Chopina, Brahmsa, Poulenca, Bacha, Liszta i Debussy’ego. His debut album received both the “Editor’s Choice” and “Debut Album” prizes at the Gramophone Awards in 2002. His Rachmaninov concerto cycle in 2010 and 2011 was Gramophone “Editor’s Choice” and also received a Diapason d’Or. The Wigmore Live CD of 2012 was The Telegraph “Classical CD of the Week.”

Przy wsparciu krajowym ze strony macedońskiej organizacji kulturalno-artystycznej KulturOp Trpčeski regularnie współpracuje z młodymi muzykami w swojej ojczyźnie, pielęgnując talent kolejnego pokolenia artystów, a także promując muzykę macedońską i klasyczną. W 2009 roku otrzymał Prezydencki Order za Zasługi dla Macedonii, odznaczenie przyznawane zagranicznym i krajowym osobistościom promującym Macedonię za granicą. W 2011 roku został pierwszym w historii laureatem tytułu Narodowy Artysta Macedonii.

Urodzony w 1979 roku w Macedonii Trpčeski jest absolwentem Szkoły Muzycznej przy Uniwersytecie Świętych Cyryla i Metodego w Skopje, gdzie studiował u Borisa Romanova. Laureat tytułu BBC New Generation Artist 2001–2003, a w 2003 roku został uhonorowany nagrodą Young Artist Award Royal Philharmonic Society.

Hidan Mamudov – klarnet, saksofon, kaval

Hidan Mamudov urodził się w 1982 roku w Macedonii. Przez rok studiował u Sidneya Forresta, a następnie przez kolejne dwa lata u Petko Radeva w Bułgarii. W 2000 roku podjął studia w Universität für Musik und darstellende Kunst Wien u Horsta Hajka. Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Charlesa Neidicha, Stanleya Druckera i Roberta Springa. Jest stypendystą Dr. Robert und Lina Thyll-Dürr-Stiftung oraz Viktor-Bunzl-Stipendium. Finalista konkursu Ciudad de Dos Hermanas i zdobywca pierwszej nagrody w konkursie Jeunesses Musicales w Bukareszcie. Występował jako solista z Orkiestrą Filharmonii Macedońskiej pod kierunkiem Jouana Romero i Thomasa Platzgummera. Współpracował również z takimi dyrygentami jak Pierre Boulez, Franz Welser-Most, Kiriłł Pietrienko i Mark Stringer. Jest założycielem Trio Prestige, które zdobyło pierwsze nagrody w konkursach w Grecji i Austrii. Zespół koncertował w Niemczech, we Włoszech i w Bułgarii.

Aleksandar Krapovski – skrzypce

Aleksandar Krapovski urodził się w 1981 roku w Macedonii. Studiował w Bułgarii u Dory Ivanovej i w Niemczech u Mintcho Mintcheva. Zdobył trzecią nagrodę w Konkursie im. Pancho Władigerowa oraz pierwszą nagrodę w konkursie „Muzycy Nowego Tysiąclecia”. Jako koncertmistrz występował z takimi orkiestrami jak Orkiestra Akademii Muzycznej w Bułgarii, Orkiestra Kameralna Verbier, Hiszpańska Orkiestra Narodowa (Madryt), Orkiestra Symfoniczna Teneryfy i Real Filharmonía de Galicia. Współpracował z wybitnymi dyrygentami: James Levine, Esa-Pekka Salonen, Kurt Masur, Mścisław Rostropowicz i Walerij Giergijew. Jest członkiem orkiestry Gran Teatre del Liceu w Barcelonie. Jako solista występował z orkiestrami w Bułgarii, Macedonii i Hiszpanii, a także koncertował z Orkiestrą Filharmonii Maltańskiej i Słoweńską Narodową Orkiestrą Młodzieżową. Wielokrotnie występował na festiwalu Lato Ochrydzkie, Verbier Festival, Festiwalu Sztuki Apollonia, Ravello Festival i wielu innych.

Alexander Somov – wiolonczela

Alexander Somov urodził się w Sofii i studiował w Narodowej Szkole Muzycznej u Stefana Rounevsky’ego. Edukację kontynuował w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, gdzie w 1998 roku zdobył Złoty Medal, którego laureatką była również Jacqueline du Pré. W repertuarze Somova znajduje się wiele koncertów wiolonczelowych od baroku po współczesność, które wykonywał z Philharmonia Orchestra, Royal Northern Sinfonia, Orchestre Philharmonique de Strasbourg i Bułgarską Narodową Orkiestrą Radiową, pod batutą m.in. Thomasa Zehetmaira, Paula McCreesha, Thierry’ego Fischera, Davida Parry’ego, Marca Albrechta, Lionela Bringuiera, sir Jamesa MacMillana, Emila Tabakova i Georgiego Dimitrova. Jako kameralista Somov koncertował w Europie, Izraelu, Japonii i Meksyku z takimi partnerami jak Thomas Zehetmair, Jean-Yves Thibaudet, Jurij Baszmiet, Tasmin Little, Bartek Nizioł, Mari Kobayashi czy John York. Od 2003 roku jest gościnnym głównym wiolonczelistą London Philharmonic Orchestra, London Symphony Orchestra, English Chamber Orchestra, Philharmonia Orchestra i SWR Baden-Stuttgart.

Vlatko Nushev – perkusja

Vlatko Nushev urodził się w 1981 roku i studiował perkusję i kotły na Wydziale Muzycznym w Skopje w Macedonii, gdzie obecnie zatrudniony jest na stanowisku profesora. Regularnie występuje z macedońską Operą i Baletem Narodowym. Był również członkiem zespołu muzyki współczesnej ConTempora. Nushev jest wszechstronnym muzykiem; występował z różnego rodzaju formacjami i zespołami kameralnymi jako kompozytor, aranżer i producent. Laureat m.in. Konkursu o stypendium Fundacji Yamaha (Yamaha Music Europe Foundation) oraz Międzynarodowego Konkursu „Muzyka i Ziemia”.