Zespół współtworzy czworo muzyków, którzy od wielu lat występują z najważniejszymi zespołami wykonawstwa historycznego w Polsce i za granicą. Kwartet powstał w 2017 roku celem odkrywania mniej znanego repertuaru kameralnego XVIII i XIX wieku. W swojej działalności koncentruje się na przywróceniu do obiegu – we współpracy z muzykologami i przy uwzględnieniu dawnych praktyk wykonawczych – zapomnianych dzieł tego okresu, zwłaszcza autorstwa kompozytorów polskich. W powszechnej świadomości polska muzyka kameralna epoki klasycznej i romantycznej jest bardzo mało znana i niemal nieobecna w repertuarze zarówno koncertowym, jak i fonograficznym. Equilibrium String Quartet chciałby stopniowo wypełniać tę lukę. Zespół nagrał pięć płyt, w tym m.in. Elsner: String Quartets Op. 8, z nieznaną (z 1799 roku) wersją utworów Elsnera, oraz Fantasias z kompozycjami Lessla, Kurpińskiego i Noskowskiego. Wydany w 2021 roku album z muzyką Władysława Żeleńskiego został nominowany do nagrody Fryderyk. Jesienią 2025 roku swoją premierę będzie mieć najnowsza płyta zespołu – pierwsze nagranie Kwintetu fortepianowego Juliusza Zarębskiego na instrumentach historycznych, we współpracy z pianistą Tobiasem Kochem.
Sulamita Ślubowska – I skrzypce
Skrzypaczka, solistka, kameralistka, a przede wszystkim – muzyk.
Od sezonu 2024/2025 koncertmistrzyni Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w klasie prof. Szymona Krzeszowca, w której obecnie pracuje jako wykładowczyni akademicka. Swoje umiejętności artystyczne szkoliła również pod okiem takich wybitnych osobowości, jak Pierre Amoyal, Gidon Kremer, Maria Szwajger-Kułakowska, Pinchas Zukerman, Bomsori Kim czy Bartłomiej Nizioł.
Sulamita Ślubowska została doceniona na wielu prestiżowych konkursach muzycznych. Jest zdobywczynią m.in. I nagrody na XIII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym „Młody Paganini”, I nagrody na X Ogólnopolskim Konkursie Młodych Skrzypków im. Stanisława Serwaczyńskiego, finalistką I Międzynarodowego Konkursu im. Karola Szymanowskiego oraz uczestniczką 16 Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego. W roku 2022 została nominowana do prestiżowej nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Okrycie Roku.
Jako solistka występowała z większością polskich zespołów symfonicznych, m.in. z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy AUKSO, Orkiestrą Symfoniczną Opery Śląskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Sudeckiej, Podkarpackiej, Dolnośląskiej, Śląskiej, Lubelskiej, Poznańskiej oraz Orkiestrą Symfoniczną Staatstheater w Cottbus.
Sulamita Ślubowska wciąż się rozwija i poszukuje, czego efektem jest podróż między światem muzyki współczesnej a wykonawstwem historycznym. Te peregrynacje nie pozostają bez wpływu na jej grę. Występuje jako prymariuszka Equilibrium String Quartet, jest członkinią Metropolis Piano Quartet i {oh!} Orkiestry.
Rok 2022 przyniósł dwa albumy skrzypaczki: solowy – Sulamita, wydany przez DUX Recording Producers – świetnie przyjęty przez krytykę oraz budzący niemałe zainteresowanie świata muzycznego, oraz album nagrany wraz z Equilibrium String Quartet, na którym możemy usłyszeć dzieła kameralne Władysława Żeleńskiego wykonane na instrumentach historycznych (wydawnictwo All’Improvviso).
Małgorzata Malke – II skrzypce
Solistka i kameralistka. W 2022 nominowana do International Classical Music Award za jej nagranie 12 fantazji na skrzypce solo G.Ph. Telemanna, będącym jej solowym fonograficznym debiutem. Od lat współpracuje z najważniejszymi zespołami polskiej i europejskiej sceny muzyki dawnej. Obecnie na stałe związana jest z Collegium Marianum z Pragi pod dyrekcją Jany Semeradovej oraz polskimi orkiestrami Arte dei Suonatori i Wrocławską Orkiestrą Barokową. Wcześniej była jedną z założycielek {oh!} Orkiestry, z którą nagrała m.in. album Concerto Grosso: Émigré to the British Isles dla belgijskiej wytwórni MUSO, wykonując wraz z Martyną Pastuszką partie solowe. Przez 10 lat współtworzyła także trio Extempore, z którym zarejestrowała album Telemann: Solos & Trios wydany w 2018 roku.
Z jej inicjatywy w 2017 roku powstał kwartet smyczkowy Equilibrium grający na instrumentach historycznych, specjalizujący się w polskim repertuarze romantycznym, z którym regularnie koncertuje w Polsce i zagranicą. Z zespołem tym nagrała już pięć płyt z polską muzyką tego okresu. Od 2017 roku artystka zgłębia repertuar klasyczny i romantyczny w zespołach kameralnych z wykorzystaniem historycznych fortepianów.
Małgorzata Malke jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie skrzypiec Adama Musialskiego oraz klasie skrzypiec barokowych Martyny Pastuszki. Studiowała także – w ramach stypendium Erasmus – na uniwersytetach muzycznych w Grazu (skrzypce) i Wiedniu (historyczne praktyki wykonawcze) pod kierunkiem Dominiki Falger. Muzykę dawną wykonuje na pochodzących z 1719 roku skrzypcach francuskiego lutnika Claude’a Pierray’a. Jest stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jako nauczyciel Małgorzata Malke pracuje również z najmłodszymi skrzypkami metodą Suzuki.
Anna Nowak – altówka
Skrzypaczka z wykształcenia, altowiolistka z powołania. Zgłębiała tajniki wykonawstwa historycznego pod kierunkiem Zbigniewa Pilcha w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Rachel Podger w Royal College of Music and Drama w Cardiff, a także podczas licznych kursów prowadzonych m.in. przez Amandine Beyer, Petrę Müllejans i Enrico Onofriego.
Już w trakcie studiów nawiązała współpracę z Arte dei Suonatori, zespołem Harmonologia oraz Wrocławską Orkiestrą Barokową. Obecnie prowadzi bogate życie koncertowe, występując –jako skrzypaczka i altowiolistka – w takich zespołach, jak L’Arpeggiata, Capella Cracoviensis, Collegium 1704, {oh!} Orkiestra, Holland Baroque, Les Ambassadeurs, Orkiestra Kore, Capella Regia Polona czy Dresdner Festspielorchester. Grała w salach koncertowych w całej Europie, a także w Azji i Ameryce Północnej. Nagrania płytowe z jej udziałem ukazały się pod szyldem wytwórni: BIS, Chanel Classics, Alpha, Dacapo i DUX. Od 2021 prowadzi klasę altówki historycznej na Uniwersytecie im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Od 2023 roku jest częścią projektu badawczego The Wagner Cycles, łączącego pod batutą Kenta Nagano orkiestry Dresdner Festspielorchester oraz Concerto Koln. Wynikiem tego spotkania ma być pierwsze nagranie cyklu dramatów muzycznych Richarda Wagnera na instrumentach historycznych.
Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela
Niezwykle wszechstronny muzyk, który wymyka się szufladkowaniu i stale poszerza krąg zainteresowań i doświadczeń muzycznych. Jest przede wszystkim wiolonczelistą grającym na różnych formach tego instrumentu (od barokowej po współczesną z dodatkiem elektroniki), ale także reżyserem dźwięku, aranżerem, kompozytorem, improwizatorem i animatorem kultury.
Na obecnym etapie jego ścieżki artystycznej związany jest na stałe z zespołami Bastarda Trio, Equilibrium String Quartet, Holland Baroque i Capella Cracoviensis. Przez wiele lat współpracował również w Polsce z Arte dei Suonatori i {oh!} Orkiestrą, a w Wielkiej Brytanii z Academy of Ancient Music i Orchestra of the Age of Enlightenment.
W europejskim środowisku wykonawstwa historycznego jest cenionym kameralistą i specjalistą od basso continuo – występował z czołowymi zespołami i solistami nurtu muzyki dawnej w najważniejszych salach koncertowych Starego Kontynentu, a także w Ameryce, Azji i Afryce.
Jako animator kultury i manager powołuje do życia i współtworzy takie inicjatywy, jak: festiwal Strefa Ciszy w Łazienkach Królewskich, Festiwal 3×3 oraz cykle koncertów Transkrypcje, Dżemy klasyczne i Smykofonia.
Od 2016 roku współpracuje z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie prowadzi obecnie klasę wiolonczeli historycznej.