bas

Artysta nie bierze udziału w żadnych wydarzeniach.

Bas-baryton. Pianista. Absolwent Warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu dr hab. A. Radziejewskiej i w klasie fortepianu prof. K. Gierżoda. Laureat konkursów wokalnych: F. Platówny we Wrocławiu oraz Reszków w Częstochowie. Stypendysta Prezesa Rady Ministrów, Prezydenta Miasta Częstochowy i Rządu Dolnej Austrii.

Jako solista występował na większości polskich scen filharmonicznych pod batutami znakomitych dyrygentów. Współpracuje m. in. z zespołem muzyki dawnej La Tempesta, z którym regularnie koncertuje i nagrywa.

Od 2008 roku jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie występuje w partiach: Orbazzano (Tankred – G. Rossini), Alidoro (Kopciuszek – G. Rossini), Selim (Turek we Włoszech – G. Rossini), Imeneo (Imeneo – G. F. Haendel), Orfeo (Orfeusz i Eurydyka – C. W. Gluck), Eneasz (Dydona i Eneasz – Purcell), Figaro (Wesele Figara – W. A. Mozart), Papageno (Czarodziejski flet – W. A. Mozart), Don Giovanni, Masetto (Don Giovanni – W. A. Mozart), Dulcamara (Napój miłosny – G. Donizetti), Marszałek (Halka wileńska – S. Moniuszko), Azariasz (The Burning Fiery Furnace – B. Britten), Sewer (Polieukt – Z. Krauze), Ben (Telefon – Menotti), Profesor (Operetka – M. Dobrzyński). W roli Sewera wystąpił również w Théâtre du Capitole w Tuluzie (2011).

W maju 2011 zadebiutował w National Theater Mannheim rolami un Passante i un Poliziotto w premierze Superfluminy S. Sciarrino. Ponadto, współpracując ze Stowarzyszeniem „Dramma per Musica”, wystąpił na deskach Teatru Stanisławowskiego w Warszawie w roli Pallante (Agrippina – G. F. Haendel), Zoroastro (Orlando – G. F. Haendel) oraz Melisso (Alcina – G. F. Haendel). Jako Il Malaspina w Luci mie traditrici S. Sciarrino, wystąpił na festiwalu „Warszawska Jesień” (2016) oraz na festiwalu „NODO” w Ostravie (2018).

Od listopada 2016 roku współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, śpiewając partie Zbigniewa w Strasznym dworze S. Moniuszki, Escamilla w Carmen G. Bizeta oraz Dowódcy straży w Cardillacu Hindemitha.

Występuje również gościnnie w Reiseopera w Enschede – Holandia (Giulio Cesare – Haendel, Czarodziejski flet – Mozart), Operze Wrocławskiej (Kopciuszek – Rossini, Immanuel Kant – Możdżer), w Operze Nova w Bydgoszczy (Wesele Figara – Mozart, Napój miłosny – Donizetti) , w Operze Bałtyckiej w Gdańsku (Kandyd – Bernstein, Don Bucefalo – Cagnoni, Fidelio – Beethoven), Teatrze Wielkim w Łodzi (Wesele Figara – Mozarta) oraz w Polskiej Operze Królewskiej (Rodelinda – Haendel).

W roku 2022 zadebiutował w prestiżowej Złotej Sali Musikverein w Wiedniu.

Artur Janda posiada również bogaty repertuar oratoryjny, m.in.: Pasja wg św. Jana, Pasja wg św. Mateusza, Msza h-moll, Weihnachtsoratorium – J.S. Bach, Mesjasz – G. F. Haendel, Pory roku, Stworzenie świata, Teresian Messe – J. Haydn, Requiem, Krönung Messe – W. A. Mozart, Stabat Mater – A. Dvorak, Krönung Messe – F. Liszt, Requiem – G. Fauré, Siedem Bram Jerozolimy – K. Penderecki, Te Deum – K. Kurpiński, Te Deum – W. Kilar.

Będąc członkiem Sekstetu Wokalnego Muzyki Współczesnej proMODERN (2012-2015) otrzymał 2 nagrody Fryderyk 2015 m.in. w kategorii „Najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej” za album „Where Are You. Pieces From Warsaw”. W 2018 roku otrzymał nagrodę Fryderyk 2018 w kategorii „Album roku muzyka dawna” za nagranie Antonio Caldara – Maddalena ai piedi di Cristo. W latach 2019, 2020 i 2022 został nominowany do Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii „najlepszy śpiewak operowy”.