Kontrast dźwięków – Brahms i Knapik

2025-10-27

Eugene Tzigane, dyrygent o amerykańsko-japońskich korzeniach i europejskim sercu artystycznym, to postać wyróżniająca się nie tylko kunsztem technicznym, ale i magnetyczną osobowością sceniczną. Jego interpretacje cechuje połączenie precyzji z wyobraźnią, a także umiejętność wydobywania z orkiestr zarówno pierwotnej energii, jak i najsubtelniejszych niuansów. Artysta ten, doceniany za szeroki zakres stylistyczny i nieustraszony duch eksploracji, gości na scenach wiodących sal koncertowych czterech kontynentów. Jego obecność w Katowicach to okazja do doświadczenia muzyki w wykonaniu jednego z najbardziej poszukiwanych dyrygentów młodego pokolenia.

21 listopada 2025 roku zapraszamy do Filharmonii Śląskiej na koncert w ramach festiwalu EufonieEugene Tzigane, laureat Złotej Batuty VIII Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Grzegorza Fitelberga, poprowadzi Chór i Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej w niezwykłym programie łączącym dwa odmienne światy dźwiękowe. Wieczór ten, odbywający się w ramach XIII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego „Pieśni śpiewają” oraz festiwalu Eufonie, to konfrontacja monumentalnego romantyzmu Johannesa Brahmsa z refleksyjną, kontemplacyjną wrażliwością Eugeniusza Knapika.

KUP BILET

21 listopada 2025 roku | godz. 19:00 | Filharmonia Śląska

Program koncertu znajdziesz w opisie: Złota Batuta – Tzigane | Chór | Orkiestra Symfoniczna | BRAHMS – I Symfonia

I Symfonia c-moll op. 68 Brahmsa to dzieło, nad którym kompozytor pracował niemal dwie dekady. Często nazywana „X Symfonią Beethovena”, jest wyrazem twórczych zmagań Brahmsa z legendą wielkiego poprzednika. Kompozytor długo nie mógł uwolnić się od porównań z Beethovenem, ale efekt tej drogi to dzieło o wyjątkowej sile wyrazu. Od dramatycznego otwarcia w tonacji c-moll, przez pełne napięcia kontrapunkty, aż po tryumfalny finał w C-dur, w którym pobrzmiewa echo Beethovenowskiej „Ody do radości” – symfonia ta stanowi mistrzowską syntezę monumentalnej formy i głębokiej emocjonalności. Wśród dramatycznych spięć nie brakuje też chwil intymnych, pełnych ciepła i liryzmu, co czyni to dzieło jednym z najważniejszych kamieni milowych w historii muzyki symfonicznej.

W kontrapunkcie do potężnej symfonii Brahmsa zabrzmi pełne subtelności Beauty Radiated in Eternity Eugeniusza Knapika. Dzieło to, stworzone przez jednego z czołowych przedstawicieli polskiej muzyki współczesnej, zachwyca subtelną orkiestracją i przestrzennym brzmieniem. Delikatne frazy, rozmyte barwy i powolnie rozwijająca się narracja tworzą dźwiękową medytację nad upływem czasu i trwałością piękna. Knapik z niezwykłą wrażliwością balansuje między ciszą a dźwiękiem, zapraszając słuchaczy do chwili skupienia i kontemplacji.

Kontrast pomiędzy dramatyzmem Brahmsa a eteryczną muzyką Knapika tworzy program o niezwykłej sile oddziaływania – wieczór, w którym monumentalność romantycznej ekspresji spotka się z kontemplacyjną ciszą.