dyrygent
O artyście
Jeden z najbardziej uznanych dyrygentów młodego pokolenia. Mając jedynie 27 lat pełni funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Śląskiej i dyrektora muzycznego Opery Bałtyckiej w Gdańsku, jest również pierwszym gościnnym dyrygentem Neue Philharmonie Hamburg. W sezonie 2020/2021 sprawował funkcję głównego dyrygenta Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej we Lwowie INSO-Lviv, a od ukończenia studiów jest najmłodszym akademickim wykładowcą w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w Instytucie Dyrygentury.
Koncertował w Niemczech, Austrii, Czechach, Chinach, Polsce i Ukrainie, z takimi zespołami jak Prague Symphony, Philharmonie der Nationen, Staatstheater Braunschweig, Sinfonia Varsovia, Sinfonia Iuventus, NFM Filharmonia Wrocławska, Polska Filharmonia Bałtycka, Filharmonia Poznańska, Filharmonia Łódzka etc. Występował w Elbphilharmonie w Hamburgu, Shanghai Grand Theatre czy Harbin Opera House a także na festiwalach w Bayreuth, Monachium i Hong Kongu. Współpracował z wybitnymi solistami takimi jak Lars Danielsson, Francesca Dego czy Roman Simović.
Jako kierownik muzyczny zadebiutował w Operze Bałtyckiej w Gdańsku w 2018 roku w produkcji „Poławiacze pereł” Georgesa Bizeta. Od tegoż roku jako dyrygent gościnny współpracował z Operą Narodową w Odessie, gdzie poprowadził m. in. „Carmen” Georgesa Bizeta oraz „Madama Butterfly’ Giacomo Pucciniego. Od 2021 r. współpracuje z Operą Śląską, gdzie poprowadził wznowienie produkcji „La Finta Giardiniera” Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz jako kierownik muzyczny produkcję „La Rondine” Giacomo Pucciniego.
Predyspozycje muzyczne zdradzał od najmłodszego wieku, dlatego też kształcenie w tym kierunku rozpoczął mając zaledwie 3 lata. Po ukończeniu szkoły muzycznej pierwszego stopnia, gdzie uczył się śpiewu, gry na fortepianie i klarnecie, otrzymał propozycję kontynuowania edukacji w jednej z czterech znamienitych ukraińskich szkół talentów przy Charkowskim Konserwatorium, w klasie dyrygentury chóralnej. W trakcie nauki został laureatem wielu międzynarodowych konkursów pianistycznych i wokalnych, m. in. w Mediolanie i Teodozji.
Polskie pochodzenie Shemeta i chęć dalszego rozwoju sprawiły, że kolejne kroki w edukacji muzycznej skierował ku poznańskiej uczelni. W wieku 17 lat rozpoczął studia w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu na kierunku dyrygentura symfoniczna, w klasie prof. Warcisława Kunca. W czasie studiów założył orkiestrę Musique Moderne specjalizującą się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Był także pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym projektu zrzeszającego najlepszych muzyków z całej Polski – Polish Symphony Orchestra. W latach 2018-2019 był dyrygentem oraz asystentem dyrektor artystycznej Youth Symphony Orchestra of Ukraine Oksany Lyniv. Yaroslav Shemet, dążąc do nieustannego poszerzania swojego muzycznego horyzontu, podjął również na studia w Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien (Wiedeń, Austria) w klasie prof. Johannesa Wildnera. Jako 22-latek z wyróżnieniem ukończył studia magisterskie w Akademii Muzycznej w Poznaniu i rozpoczął współpracę z uczelnią jako wykładowca.
Spektrum repertuaru Yaroslava Shemeta wykracza poza kanon muzyki symfonicznej i operowej. Specjalizuje się on także w wykonywaniu muzyki współczesnej, ma na swoim koncie ponad 40 prawykonań. Chętnie współpracuje z muzykami jazzowymi – w 2018 roku wraz z Lars Danielsson Group oraz orkiestrą INSO-Lviv poprowadził koncert w ramach legendarnego lwowskiego festiwalu muzycznego Leopolis Jazz Fest. Poza działalnością artystyczną dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem prowadząc kursy mistrzowskie dla dyrygentów, m. in. w Poznaniu, we Lwowie i w Charkowie. Jego umiejętności, charyzma i energia sprawiają, że zdaniem krytyków, potrafi tchnąć nowe życie w doskonale znane słuchaczom kompozycje – sprawiając, że słucha się ich niemal jak po raz pierwszy.
Energia, którą ten młody dyrygent zaraża swoją orkiestrę, jest niesamowita!
Sebastian Koik, „Klassik Begeister”
Shemet dyrygował w wypełnionej po brzegi Elbphilharmonie, ukazując wszystkim swój młodzieńczy, niepowstrzymany temperament. On żyje i oddycha muzyką – dyrygując, zaprezentował wszystkie swoje zdolności.
Marion Nevoigt, „Das Opernmagazine”
Dobrze i równo grająca Orkiestra […] zyskuje głębokie brzmienie pod batutą organicznie wręcz dyrygującego, utalentowanego Yaroslava Shemeta.
Łukasz Rudziński, trojmiasto.pl
Shemet oraz jego muzycy interpretując stary utwór Haydna, tchnęli w niego nowe życie. Mogło się wręcz wydawać, że słucha się go po raz pierwszy – tak był żwawy, potężny, świeży, delikatny, zbalansowany (…).
Sebastian Koik, „Klassik Begeister”