Eufonie - Tło

Archiwum

III Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE, Warszawa, 19–27 listopada 2021 roku

O festiwalu

III Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE

19-27 listopada 2021 r.


Program


08-29 listopada

Kordegarda, Galeria Narodowego Centrum Kultury

 

Co w romantyzmie gra

Plenerowa wystawa edukacyjna

 Wystawa stanowiła komentarz do III edycji festiwalu, którego motywem przewodnim jest bogactwo muzyki okresu romantyzmu i jego wpływ na następne epoki. Ekspozycja plenerowa prezentowała instrumenty wprowadzone w dobie romantyzmu do instrumentarium orkiestry symfonicznej, opowiadając o nich w interesujący i przystępny sposób. Przybliżała także kluczowe formy muzyczne XIX wieku.


20-27 listopada

14:00-20:00, Centrum Kreatywności Targowa

 

Dialog z żydowskimi kantorami

Wystawa instalacji dźwiękowo-przestrzennej Alvina Currana Daven Mir Dos

(prapremiera)

 

Po raz pierwszy w historii Festiwalu Eufonie zaprezentowaliśmy dźwiękowo-przestrzenną instalację zainspirowaną śpiewem żydowskich kantorów, których głos towarzyszy w judaizmie praktykom religijnym. Do dialogu z tą bogatą tradycją zaprosiliśmy amerykańskiego kompozytora, Alvina Currana, który w latach 1966-2017 wraz z Fredericem Rzewskim i Richardem Teitelbaumem współtworzył słynny zespół Musica Elettronica Viva. Curran często tworzy w konwencji sound-art’u. Bliski jest mu również performance i  improwizacja.

Wydarzenie współorganizowane przez Instytut Adama Mickiewicza i Narodowe Centrum Kultury


19 listopada (piątek)

19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Wielkie nazwiska na wielkie otwarcie III edycji Festiwalu Eufonie – święta muzyki i muzyków Europy Środkowo-Wschodniej! W programie tego iście węgierskiego koncertu znalazły się kompozycje przedstawicieli różnych epok. Ferenc Liszt stał się jedną z najważniejszych postaci europejskiego romantyzmu, Ernst von Dohnányi i Zoltán Kodály – kontynuatorami jego fascynacji węgierskim folklorem.

 

Ernst von Dohnányi: Minuty symfoniczne

Ferenc Liszt: Walc Mefisto nr 1

***przerwa***

Zoltán Kodály: Te Deum

_____

Bożena Bujnicka – sopran

Urszula Kryger – alt

Karol Kozłowski – tenor

Wojciech Gierlach – bas

Chór Filharmonii Narodowej

Bartosz Michałowski – dyrektor chóru

Sinfonia Varsovia

Zsolt Nagy – dyrygent

22.00, Centrum Kreatywności Targowa

Dialog z żydowskimi kantorami

Wernisaż instalacji dźwiękowo-przestrzennej Alvina Currana Daven Mir Dos


20 listopada (sobota)

19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Estońsko-chorwacko-polski wieczór! 20 listopada na scenie Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej wystąpiła Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod kierunkiem estońskiej dyrygentki Anu Tali. W repertuarze – chorwacka kompozytorka, Dora Pejačević oraz Ludomir Michał Rogowski i Arvo Pärt.

Ludomir Rogowski: Impresje dubrownickie na orkiestrę symfoniczną

Arvo Pärt: Fratres na orkiestrę smyczkową i perkusję

***przerwa***

Dora Pejačević: Symfonia fis-moll op. 41

_____

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia

Anu Tali – dyrygentka


22.00, Teatr Palladium

Adam Bałdych: Górecki Transformed

(prapremiera – zamówienie Narodowego Centrum Kultury)

Autorskie interpretacje oraz improwizacje na temat kwartetów smyczkowych Henryka Mikołaja Góreckiego

Klasyka i jazz. Jeden z najbardziej cenionych polskich kompozytorów XX wieku i już uznani jazzmani młodego pokolenia! Na III edycji Festiwalu Eufonie usłyszeliśmy kompozycje Henryka Mikołaja Góreckiego w nowych, autorskich interpretacjach Adam Bałdych Quartet. Jego założyciel, nazywany „cudownym dzieckiem skrzypiec”, zaczął karierę już w wieku 14 lat. Popularność przyniosło mu odważne łączenie muzyki poważnej i współczesnej.

_____

Adam Bałdych – skrzypce

Michał Barański – kontrabas

Łukasz Ojdana – fortepian

Dawid Fortuna – perkusja


21 listopada (niedziela)

14.15, Bazylika Archikatedralna św. Jana Chrzciciela

Jeden z najbardziej cenionych i rozpoznawalnych polskich śpiewaków operowych wystąpił 21 listopada 2021 roku w Bazylice Archikatedralnej św. Jana Chrzciciela w Warszawie. Tomasz Konieczny wykonał między innymi utwory ze swojej płyty „Between Death & Love”, wydanej przez Narodowe Centrum Kultury i Stowarzyszenie Dal Segno Institute w marcu tego roku. Koncert zakończyły najsłynniejsze pieśni ukraińskich kompozytorów. Tomaszowi Koniecznemu towarzyszył jego stały partner recitalowy, Lech Napierała – ceniony pianista, absolwent Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu.

Henryk Mikołaj Górecki: Błogosławione pieśni malinowe. Fragmenty Norwidowskie op. 43

Modest Musorgski: Pieśni i tańce śmierci do tekstów Arsenija Goleniszczewa-Kutuzowa

Mykoła Łysenko: Буває, іноді старий (Bywa, niekiedy stary) z muzyki do Kobziarza Tarasa Szewczenki – seria trzecia

Над Дніпровою сагою (W zatoce Dniepru) z muzyki do Kobziarza Tarasa Szewczenki – seria pierwsza

Смутної провесни (Smutną wiosną) do słów Lesi Ukrainki (na motywach wiersza Ady Negri)

Моя могила (Moja mogiła) do słów Wołodimira Aleksandrowa

Нічого, Нічого (Nic) do słów Mykoły Worony         

_____

Tomasz Konieczny – bas-baryton

Lech Napierała – fortepian


16.00, Kościół Ewangelicko-Augsburski Św. Trójcy

 

Ēriks Ešenvalds: Stars

Henryk Mikołaj Górecki: Totus Tuus op. 60

Ēriks Ešenvalds: A Drop in the Ocean

Gustav Mahler: Die Zwei Blaue Augen /opr. Clytus Gottwald

Anton Brückner: Ave Maria

Gustav Mahler: Adagietto /opr. Gerard Pesson

Anders Hillborg: Mouyayoum

Pēteris Vasks: The Tomtit’s Message

_____

Chór Radia Łotewskiego

Sigvards Klava – dyrygent


22 listopada (poniedziałek)

19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Marţian Negrea: Izbuc z suity symfonicznej Przez Góry Apuseni op. 20

Ludomir Różycki: Koncert skrzypcowy

***przerwa***

Jean Sibelius: I Symfonia e-moll op. 39

_____

Janusz Wawrowski – skrzypce

Sinfonia Varsovia

Monika Wolińska – dyrygent


23 listopada (wtorek)

– 19.30, Zamek Królewski, Sala Wielka (Balowa)

Kwartet, fortepian i ulubiony kompozytor Stanleya Kubricka na Festiwalu Eufonie. 23 listopada w Sali Balowej zagrał działający od 1978 roku Kwartet Śląski oraz ceniona czeska pianistka, Veronika Böhmova. Podczas koncertu usłyszeliśmy m.in. „Adante i Allegretto” Gyorgy’ego Ligetiego, jednego z najwybitniejszych kompozytorów XX wieku, znanego nie tylko melomanom. Fragmenty jego utworów Stanley Kubrick wykorzystał w swoim kultowym filmie „Odyseja Kosmiczna”.

György Ligeti: Andante i Allegretto na kwartet smyczkowy

Aleksander Lasoń: IV Kwartet smyczkowy „Tarnogórski”

***przerwa***

Juliusz Zarębski: Kwintet fortepianowy g-moll op. 34

_____

Veronika Böhmová – fortepian

Kwartet Śląski


24 listopada (środa)

19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Piękne brzmienia z północy Europy na Festiwalu Eufonie! 24 listopada utwory dwóch współczesnych estońskich kompozytorów i twórcy narodowego stylu w muzyce fińskiej, zinterpretowała Veriko Tchumburidze – zwyciężczyni 15. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w 2016 r. Skrzypaczce towarzyszyła, świętująca w tym roku 95-lecie swojej działalności, Estonian National Symphony Orchestra pod batutą cenionego estońskiego dyrygenta, Olariego Eltsa. Co w repertuarze? Kompozycje dobrze znanego naszej publiczności Arvo Pärta i Erkkiego-Svena Tüüra – najbardziej cenionych współczesnych kompozytorów estońskich, reprezentujących dwa pokolenia. Usłyszeliśmy także dwa utwory Jeana Sibeliusa – ukochanego kompozytora Finów, jednego z najważniejszych przedstawicieli romantyzmu w muzyce XIX-wiecznej Europy.

Arvo Pärt: Swansong

Jean Sibelius: Koncert skrzypcowy d-moll op. 47

***przerwa***

Erkki-Sven Tüür: Incantation of Tempest na orkiestrę smyczkową

Jean Sibelius: V Symfonia Es-dur op. 82

_____

Veriko Tchumburidze – skrzypce

Estońska Narodowa Orkiestra Symfoniczna

Olari Elts – dyrygent


25 listopada (czwartek)

19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Kameralna

Mimo młodego wieku, już uchodzi za jedną z najzdolniejszych wiolonczelistek! Zaczęła grać jako czterolatka, z orkiestrą zadebiutowała już dwa lata później, a kiedy miała 12 lat – została przyjęta do prestiżowego moskiewskiego konserwatorium. Na co dzień gra na wiolonczeli z 1743 roku, stworzonej przez ikonę lutnictwa, Giovanniego Battistę Guadagniniego.

Anastasię Kobekinę usłyszeliśmy 25 listopada 2021 roku na III edycji Festiwalu Eufonie! W Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej wystąpiła w towarzystwie Luki Okrosa, gruzińskiego pianisty i kompozytora, absolwenta Royal College of Music w Londynie, gdzie studiował pod okiem prof. Normy Fischer.

 

George Enescu: Sonata f-moll na wiolonczelę i fortepian op. posth., cz. I

Franz Schubert: Sonata a-moll „Arpeggione” D821 na wiolonczelę i fortepian

*** przerwa***

Mieczysław Karłowicz: Serenada G-dur na wiolonczelę i fortepian

Gija Kanczeli: Herio Bichebo 

Mieczysław Weinberg: Sonata wiolonczelowa nr 2 op. 63

_____           

Anastasia Kobekina – wiolonczela

Luka Okros – fortepian


26 listopada (piątek)

19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Pianistka Anna Górecka połączyła muzyczne siły ze Słowacką Orkiestrą Kameralną pod batutą Ewalda Danela, skrzypka i dyrygenta, ucznia Bohdana Warchala. Muzykom na scenie towarzyszył Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”, który do występu przygotowała Anna Szostak. Podczas koncertu usłyszeliśmy utwory wybitnych kompozytorów Europy Środkowo- Wschodniej: Leoša Janáčka, Ladislava Kupkoviča, Beli Bartóka, Antonína Dvořáka oraz Henryka Mikołaja Góreckiego, ojca solistki.

Leoš Janáček: Suita na smyczki

Ladislav Kupkovič: Cantica slovaca cztery pieśni słowackie na zespół smyczkowy

Bela Bartók: Rumuńskie tańce ludowe na orkiestrę smyczkową

Henryk Mikołaj Górecki: Koncert na klawesyn lub fortepian i orkiestrę op. 40

***przerwa***

Antonín Dvořák: Pieśni biblijne op. 99

_____

Anna Górecka – fortepian

Słowacka Orkiestra Kameralna im. Bogdana Warchala

Ewald Danel – dyrygent

Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”

Anna Szostak – przygotowanie chóru


22.00, Klub Akwarium

Studio Eksperymentalne Polskiego Radia – interpretacje

(prapremiera)

Ikony elektroniki w repertuarze III edycji Festiwalu Eufonie! Markus Popp od 30 lat jest związany z projektem Oval, uznawanym za pioniera glitchu – gatunku muzyki elektronicznej, charakteryzującego się użyciem krótkich, minimalistycznych próbek dźwięku i kontrolowanych zakłóceń fal dźwiękowych. Na scenie towarzyszył mu Jacek Sienkiewicz –producent muzyki elektronicznej i DJ, uznawany za pioniera i pierwszego popularyzatora techno w Polsce. Podczas Festiwalu Eufonie muzycy zmierzyli się z bogatym dorobkiem Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. To tu, w latach 1957 – 2004, powstawała muzyka elektroniczna i eksperymentalna, niezależne kompozycje, ilustracje dźwiękowe radiowych słuchowisk, utwory dla spektakli teatralnych, układów choreograficznych i produkcji filmowych. Ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia byli związani najważniejsi polscy muzycy II poł. XX wieku: m.in. Krzysztof Penderecki, Tomasz Stańko, Elżbieta Sikora, Paweł Szymański, Krzesimir Dębski i Bogusław Schaeffer.

_____

Markus Popp (Oval)

Jacek Sienkiewicz


27 listopada (sobota)

19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Najpiękniejsze brzmienia z Norwegii, Polski i Gruzji na wielki finał III edycji Festiwalu Eufonie!

Muzyka Krzysztofa Pendereckiego towarzyszy nam od samego początku – jego kompozycjami rozpoczęliśmy pierwszą i zakończyliśmy drugą edycję festiwalu. Tegoroczny koncert finałowy zainaugurowaliśmy jego II Symfonią „Wigilijną”. W kolejnych częściach wysłuchaliśmy „Koncertu fortepianowego a-moll op. 16” Edvarda Griega – kompozytora, pianisty i dyrygenta, nazywanego twórcą narodowej szkoły muzycznej w Norwegii – oraz „Morning Prayers” pochodzącego z Gruzji Giji Kanczeliego. W tym polsko-norwesko- gruzińskim repertuarze wystąpili: zwycięzca Międzynarodowego Konkursu Muzycznego Królowej Elżbiety w 2016 roku, Lukáš Vondráček oraz Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą jej dyrektora artystycznego, Andrzeja Boreyki.

Krzysztof Penderecki: II Symfonia „Wigilijna”

***przerwa***

Edvard Grieg: Koncert fortepianowy a-moll op. 16

Gija Kanczeli: Morning Prayers

_____

Lukáš Vondráček – fortepian

Orkiestra Filharmonii Narodowej

Andrzej Boreyko – dyrygent

Koncert współorganizowany przez Filharmonię Narodową i Narodowe Centrum Kultury


5 grudnia (niedziela)

19.30, Zamek Królewski, Sala Wielka (Balowa)

 

Mykoła Łysenko: Айстри (Astry) do słów Oleksandra Olesia

Смутної провесни (Smutne przedwiośnie) do słów Lesi Ukrainki

Садок вишневий коло хати (Wiśniowy ogród przy chatce) z muzyki do Kobziarza Tarasa Szewczenki – seria pierwsza

Мені однаково (Jest mi obojętnie) z muzyki do Kobziarza Tarasa Szewczenki – seria piąta

Вітер в гаї не гуляє (Wiatr nie hula w gaju) z muzyki do Kobziarza Tarasa Szewczenki – seria piąta

Нічого, нічого (Niczego, niczego) do słów Mykoła Worony

Ой, лугом іду (Oj, łąką idę) opracowanie ukraińskiej pieśni ludowej

Лугом іду, коня веду (Łąką idę, konia prowadzę) opracowanie ukraińskiej pieśni ludowej

Wiktor Kosenko: Вони стояли мовчки (Oni stali, milcząc) do słów Wiktora Strażewa w tłumaczeniu Bohdana Mordania

Як на небі зіроньки (Jak na niebie gwiazdеczki) do słów W. Zalizniaka

Сумний я (Smutny jestem) do słów Michaiła Lermontowa w tłumaczeniu Leonida Perwomajskiego

Закувала зозуленька (Zakukała kukułeczka) do słów ludowych

Говори, говори (Mów, mów) do słów V. Lichaczowa w tłumaczeniu W. Leftija

***przerwa***

Jean Sibelius: Flickan kom ifrån sin älskings möte (Dziewczyna przyszła ze spotkania ze swym ukochanym) do słów Johana Ludviga Runeberga z Pięciu pieśni op. 37 – nr 5

Den första kyssen (Pierwszy pocałunek) do słów Johana Ludviga Runeberga z Pięciu pieśni op. 37 – nr 1

Var det en dröm? (Czy to był sen?) do słów Josefa Juliusa Wecksella z Pięciu pieśni op. 37 –nr 4

Arioso op. 3 do słów Johana Ludviga Runeberga

Norden (Północ) do słów Johana Ludviga Runeberga z Sześciu pieśni op. 90 – nr 1

Våren fl yktar hastigt (Wiosna szybko ucieka) do słów Johana Ludviga Runeberga

z Siedmiu pieśni op. 13 – nr 4

En slända (Ważka) do słów Oscara Ivara Levertina z Siedmiu pieśni op. 17 – nr 5

_____

Olga Pasiecznik – sopran

Natalia Pasiecznik – fortepian

II Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE, Warszawa, 15-23 listopada 2019 roku

O festiwalu

II Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE

15-23 listopada 2019 r.

EUFONIE to festiwal muzyczny odwołujący się do tradycji wspólnoty regionalnej większości krajów określanych dzisiaj jako Europa Środkowo-Wschodnia, rozciągająca się od Bałkanów, poprzez Rumunię i Austrię, kraje Grupy Wyszehradzkiej, Ukrainę i Białoruś, po kraje bałtyckie, poszerzana niekiedy o Skandynawię. Obszar ten to fascynujący tygiel ścierających się wpływów Wschodu i Zachodu, kipiący energią kulturową, która nieraz określała tożsamość narodów bez własnych państw.

Wydarzenia kulturalne w ramach projektu prezentują muzykę różnych epok i stylów: od muzyki poważnej do ambitnej muzyki popularnej poprzez muzyczne eksperymenty. Występują uznani artyści z regionu Europy Środkowo-Wschodniej, lecz w festiwalowych salach koncertowych nie brakuje również solistów i zespołów z innych części świata.

Cechę wyróżniającą festiwal EUFONIE stanowi różnorodność gatunkowa, której podczas tej edycji nie zabraknie.

www.eufonie.pl


Program

Program Eufonie 2019

15 listopada, piątek

19:30 – Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

NOSPR pod dyrekcją Rossena Gergova z udziałem amerykańskiego klarnecisty Davida Krakauera oraz kompozytora muzyki współczesnej Mathew Rosenbluma – to pierwszy koncert II Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie.

Artyści wykonają m.in. utwory mało znanego szerokiej publiczności czeskiego kompozytora z przełomu XIX i XX wieku – Josefa Suka, a także Witolda Lutosławskiego oraz kompozycję Mathew Rosenbluma na klarnet, orkiestrę i elektronikę. Trzy różne utwory, trzy odsłony złożonej kultury Europy Środkowo-Wschodniej.

Josef Suk (1874–1935): Scherzo fantastyczne (Fantastické scherzo) g-moll op. 25 na orkiestrę (1902–1903)

Mathew Rosenblum (ur. 1954): Lament / Sabat czarownic na klarnet solo i orkiestrę (2017)

Witold Lutosławski (1913–1994): III Symfonia (1983)

David Krakauer – klarnet

Mathew Rosenblum – elektronika

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia

Rossen Gergov – dyrygentUwaga, link zostanie otwarty w nowym oknie

 

22:00 – Filharmonia Narodowa, foyer Sali Kameralnej

Zaklęcia to nie lada gratka dla miłośników wydarzeń performatywnych.

Zaklęcia to performance tworzony przez kompozytorkę muzyki elektronicznej Aleksandrę Bilińską, wokalistkę Weronikę Grozdew-Kołacińską i choreografa Jacka Przybyłowicza. Podczas koncertu obok twórców zobaczymy tancerzy, którzy stworzą improwizowany świat ruchu scenicznego.

Zaklęcia** (2019) – performance z udziałem wokalistki, tancerzy i muzyki elektronicznej

Aleksandra Bilińska – muzyka elektroniczna

Weronika Grozdew-Kołacińska – śpiew

Jacek Przybyłowicz – choreografia


16 listopada, sobota

17:00 – Bazylika Archikatedralna Św. Jana Chrzciciela

Wyjątkowy koncert, podczas którego usłyszymy polskie prawykonania kompozycji m.in. Arvo Pärta czy Pawła Łukaszewskiego przez chór Collegium Musicale pod dyrekcją znakomitego estońskiego dyrygenta Endrika Üksvärava.

Artyści zaprezentują istną fuzję zaskakujących brzmień i dźwiękowych konstelacji charakterystycznych dla muzyki współczesnej. 

Paweł Łukaszewski: Popule meus* na chór mieszany a cappella (2019)


Erkki-Sven Tüür (ur. 1959): Wieczorna pieśń wędrowca (Rändaja õhtulaul) na chór mieszany do tekstu Ernsta Enno (2001)

Paweł Łukaszewski (ur. 1968): Corpus Christi responsoria na chór a cappella (2018)

Arvo Pärt (ur. 1935): Virgencita* na chór mieszany a cappella (2012)

Arvo Pärt: Kleine Litanei* na chór mieszany a cappella (2015)

Arvo Pärt: I usłyszałem głos…* (Ja ma kuulsinhääle…) na chór mieszany a cappella (2017)

Collegium Musicale
Endrik Üksvärav – dyrygent


19:30 – Teatr Palladium

Kilka pokoleń muzyków na jednej scenie – David Krakauer – niezrównany amerykański klarnecista, znany na całym świecie z wykonań muzyki klezmerskiej, oraz Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego!

Muzyka klezmerska powraca do miejsc, w których rozkwitała przed laty. Dzięki wszechstronności i wirtuozerii Krakauera melodie klezmerskie przeplatają się z innymi stylami muzycznymi. Wspólny koncert artystów porwie widzów w niezapomnianą muzyczną podróż.

W programie m.in.:

David Krakauer: Keepers of the Flame, The New Year After, Love Song for Lemberg, Romanian Wine Cellar

David Krakauer – klarnet
Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego


22:00 – Klub Hybrydy

Nowa muzyka elektroniczna z Ukrainy

Kolejny koncert w ramach II Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie prezentujący twórców muzyki elektronicznej.

Tym razem na scenie zobaczycie i usłyszycie trójkę docenionych na świecie artystów ukraińskich – Vakula, Voin Oruwu i Zavoloka.

Nowa muzyka elektroniczna z Ukrainy to najważniejsze jesienne wydarzenie dla wszystkich fanów tego gatunku.

Vakula
Voin Oruwu
Zavoloka


17 listopada, niedziela

17:00 – Teatr Palladium

Wyjątkowy koncert łączący muzykę oraz grę świateł tworzących spektakularne widowisko audiowizualne.

Synaesthesis Contemporary Music Ensemble to czołowy litewski zespół specjalizujący się w interpretacji muzyki najnowszej. Artyści zaprosili do współpracy młodych litewskich i polskich kompozytorów: Dominykasa Digimasa, Juliusa Aglinskasa, Jagodę Szmytkę i Piotra Bednarczyka, a także rzeźbiarza i twórcę obiektów interaktywnych Vėjasa Aliukasa.

…before, between and after…* (…przed, pomiędzy i potem…) – projekt audiowizualny poświęcony odzyskaniu niepodległości Litwy w roku 1990

Projekt wykorzystuje utwory muzyczne:

Dominykas Digimas: Another Point of View oraz Walking through three points

Julius Aglinskas: Being (Observing) oraz Between the Silence

Jagoda Szmytka: Greetings From a Dopplegaenger

Piotr Bednarczyk: Connected

Synaesthesis Contemporary Music Ensemble

Uwaga, link zostanie otwarty w nowym oknie

 

19:30 – Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Armeński wiolonczelista Narek Hakhnazaryan oraz AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia połączą siły i regiony podczas koncertu prezentującego część dorobku muzycznego kompozytorów z Ukrainy, Polski, Łotwy i Węgier.

Usłyszymy kompozycje m.in. Valentina Silvestrova, Béli Bartóka oraz Andrzeja Panufnika.

                                                                      

Valentin Silvestrov (ur. 1937): Hymn – 2001 na orkiestrę smyczkową (2001)

Giya Kancheli (ur. 1935): A Little Daneliade na skrzypce, fortepian i smyczki (2000)

Andrzej Panufnik (1914–1991): Koncert wiolonczelowy (1991)

Pēteris Vasks (ur. 1946): Musica dolorosa na orkiestrę smyczkową (1983)

Béla Bartók (1881–1945): Divertimento na orkiestrę smyczkową (1939)

 

Narek Hakhnazaryan – wiolonczela

AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy

Marek Moś – dyrygent


22:00 – Teatr Palladium

                                                                      

Ceniona przez koneserów, kochana przez melomanów, bliska miłośnikom filmu. Bardzo polska i najbardziej światowa – muzyka Wojciecha Kilara.

Jest nie tylko chętnie słuchana, ale również pobudza wyobraźnię, szczególnie w wykonaniu awangardowego interpretatora klasyki – Francesco Tristano. Wirtuoz fortepianu, zafascynowany elektroniką, uwodzi publiczność swoimi performance’ami muzycznymi, podczas których łączy pozornie przeciwne style. Był już wielki Bach, a teraz nasz Kilar – w twórczej interakcji z wrażliwością i kunsztem luksemburskiego artysty.

Francesco Tristano: Conversations with Wojciech Kilar**

W autorskiej interpretacji muzyki Wojciecha Kilara w opracowaniu na fortepian i elektronikę zabrzmią m.in. tematy z filmów:

Dracula, Portret Damy, Pianista, Trędowata, Pan Tadeusz, Dziewiąta brama oraz fragmenty utworów Orawa i Exodus.

Francesco Tristano – fortepian i elektronika


18 listopada, poniedziałek

19:30 – Muzeum Kolekcji im. Jana Pawła II, Sala Rotunda

Pieśni o śmierci** – spektakl na podstawie odnalezionego przez prof. Wiesława Wydrę tekstu Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią w połączeniu z szesnastowiecznymi pieśniami o śmierci.


Jan Frycz – monodram

Adam Strug, Monodia Polska – pieśni

Uwaga, link zostanie otwarty w nowym oknie


19 listopada, wtorek

19:30 – Filharmonia Narodowa, Sala Kameralna

                                                                      

Koncert kwartetu smyczkowego Pavel Haas Quartet to propozycja dla najbardziej wymagającej publiczności.

Czeski kwartet zaprezentuje słuchaczom zarówno kompozycje autorów zaliczanych obecnie do klasyki gatunku jak i współczesnych.

Podczas koncertu usłyszymy m.in. utwory skomponowane przez takie ikony muzyki klasycznej jak Béla Bartók czy Leoš Janáček.

Ľubica Čekovská (ur. 1975): A Midsummer Quartet* (2019)

Béla Bartók (1881–1945): IV Kwartet smyczkowy (1928)

Leoš Janáček (1854–1928): II Kwartet smyczkowy „Listy intymne” („Listy důvěrné”, 1928)

 

Kwartet im. Pavla Haasa
Uwaga, link zostanie otwarty w nowym oknie


20 listopada, środa

19:30 – Zamek Królewski, Sala Wielka (Balowa)

 

Opera w trzech aktach prezentowana przez znakomitą {oh!} Orkiestrę Historyczną z Martyną Pastuszką oraz plejadą znakomitych solistów podbiła już serca wielu miłośników gatunku. Tym razem artyści zaprezentują dzieło Leonarda Vinci w przepięknej scenerii Zamku Królewskiego w Warszawie.

Wspaniałe wnętrze i kunszt muzyczny przeniosą widzów w XVIII wiek.

Leonardo Vinci (ok. 1696–1730): Gismondo, re di Polonia (ok. 1726–1727) – opera w trzech aktach, wersja koncertowa

Max Emanuel Cenčić – Gismondo / Zygmunt

Nian Wang – Ottone / Otto

Suzanne Jerosme – Cunegunda / Kunegunda

Aleksandra Kubas-Kruk – Primislao / Przemysław

Jake Arditti – Ernesto / Ernest

Dilyara Idrisowa – Giuditta / Judyta

Vasily Khoroshev – Ermanno / Herman

{oh!} Orkiestra Historyczna

Martyna Pastuszka – kierownictwo muzyczne


21 listopada, czwartek

19:30 – Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Bacewicz, Eötvös, Dvořak i Moniuszko. I, CULTURE Orchestra i Leticia Moreno. 21 listopada scenę Filharmonii Narodowej oddajemy młodym, zdolnym i ambitnym wykonawcom z państw Partnerstwa Wschodniego, którzy zmierzą się z kanonem europejskiej muzyki XIX i XX wieku.

I, CULTURE Orchestra to zespół wyjątkowy. Rozpoczął działalność jako filarowy projekt Zagranicznego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji w roku 2011, realizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza. Osiem lat później wciąż tworzą go najzdolniejsi muzycy z naszego regionu: Polski, Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy. Znakomici soliści, najzdolniejsi mistrzowie batuty, najlepsze sale koncertowe całej Europy – I, CULTURE Orchestra to już silna muzyczna marka. W programie koncertu – Bacewicz, Eötvös, Dvořak i Moniuszko, bez którego trudno sobie w tym roku wyobrazić Eufonie.

Grażyna Bacewicz (1909–1969): Uwertura na orkiestrę (1943)

Peter Eötvös (ur. 1944): II Koncert skrzypcowy „DoReMi” (2011–2012; 2013)

Stanisław Moniuszko (1819–1872): Uwertura fantastyczna „Bajka” na orkiestrę (1847–1848)

Antonín Dvořak (1841–1904): VII Symfonia d-moll op.70 (1885)

Leticia Moreno – skrzypce

I, CULTURE Orchestra

Marta Gardolińska  – dyrygent

Koncert współorganizowany przez Instytut Adama Mickiewicza i Narodowe Centrum Kulturywaga, link zostanie otwarty w nowym oknie


22 listopada, piątek

19:30 – Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Dymitra Szostakowicza i Mieczysława Wajnberga łączyło w życiu wiele: głęboka i wieloletnia przyjaźń, muzyka, o której chętnie rozprawiali i którą razem grali, a także długie i trudne życie w stolicy Związku Radzieckiego.

Obaj zaznali i łaski, i niełaski komunistycznej władzy. Ich wielka muzyka zabrzmi na wspólnym koncercie w mistrzowskim wykonaniu – Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej, z Gidonem Kremerem i pod batutą Gabriela Chmury.

Mieczysław Wajnberg (1919–1996): I Sinfonietta op. 41 (1948)

Mieczysław Wajnberg: Koncert skrzypcowy op. 67 (1960)

Dymitr Szostakowicz (1906–1975): VI Symfonia h-moll op. 54 (1939)

Gidon Kremer – skrzypce

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej

Gabriel Chmura – dyrygent

Koncert współorganizowany przez Filharmonię Narodową i Narodowe Centrum Kultury


22:00 – Klub Hybrydy

Nieprzewidywalny i nieokiełznany folk w najlepszym wydaniu.

Naszą rodzimą muzykę pod wodzą Przemka Sokoła, zaprezentuje Sokół Orchestra sięgając po słabo udokumentowane, ale szczególnie uznane przez muzykologów i etnografów pomniki kultury słowiańskiej. Natomiast słowacki zespół Pacora Trio zaprezentuje repertuar czerpiący ze słowackiej tradycji ludowej.                                                                 

PaCoRa Trio

W programie m.in.: Perplex, Ftošek, Vandrovau b´, Išla sova, Vyriastol mi, Jazero s trojlístkom, Fresh, Neznáma, Staré dievky

 

Sokół Orchestra

W programie m.in.: Navia, Pośrataj Boże, Świętojański sen, Oj chmielu chmielu, Sokolo Kolo, Lirnik, Slavic Soul, Tcherga, Ulietaj na krilah vietra, Slavonica


23 listopada, sobota

19:30 – Bazylika Najświętszego Serca Jezusowego

                   

Wielki finał Eufonii – Polskie Requiem Krzysztofa Pendereckiego – to dzieło, które wyjątkowo silnie związane jest z tragicznymi wydarzeniami i postaciami z najnowszej historii Polski. Zbrodnią katyńską, powstaniami w czasie II wojny światowej – warszawskim i w warszawskim getcie, wydarzeniami na Wybrzeżu w z 1970, ojcem Maksymilianem Marią Kolbe, kardynałem Stefanem Wyszyńskim i Janem Pawłem II. Ta monumentalna forma powstawała razem z wolną Polską, powoli i stopniowo, w ciągu 25 lat, zaś liturgiczne teksty mszy żałobnej wpisują ten utwór w wielką historię szczególnego muzycznego gatunku.

Utwór wykonają tacy znamienici artyści jak: Iwona Hossa, Anna Radziejewska, Rafał Bartmiński, Tomasz Konieczny z towarzyszeniem Chóru Filharmonii Narodowej i Orkiestry Sinfonia Varsovia, całość poprowadzi Zsolt Nagy.

Krzysztof Penderecki (ur. 1933): Polskie Requiem na cztery głosy solowe, dwa chóry mieszane i orkiestrę (1980–2005)

Iwona Hossa – sopran

Anna Radziejewska – alt

Rafał Bartmiński – tenor

Tomasz Konieczny – bas

Chór Filharmonii Narodowej

Orkiestra Sinfonia Varsovia

Zsolt Nagy – dyrygent

* prawykonanie polskie

** prapremiera, zamówienie Narodowego Centrum Kultury


Uwaga, link zostanie otwarty w nowym oknie


Interaktywny program


Bilety

Dodatkowe informacje o biletach:

Bilety na EUFONIE – praktyczny przewodnik →

Biletomat**

Biuro Festiwalowe EUFONIE
ul. Krakowskie Przedmieście 17
pon.-niedz.: 11:00-19:00

Filharmonia Narodowa w Warszawie – kasy biletowe*:

od ul. Sienkiewicza (Sala Koncertowa)
pon.-sob.: 10:00-14:00 i 15:00-19:00
niedziela: 10:00-14:00 i 16:00-19:00
tel. 22 55 17 130/131

od ul. Moniuszki (Sala Kameralna)
niedziela: 10:00-14:00 i w dniu koncertu od 16:00-19:00
tel. 22 55 17 132

Teatr Palladium, ul. Złota 9*

Sprzedaż biletów na wydarzenia odbywające się w Teatrze Palladium i Klubie Hybrydy

pn.-pt.: 12.00-19.00 (przerwa w godz.: 16.00-16.20)
e-mail: kasa@teatrpalladium.com, tel. 22 827 70 49

*płatność gotówką lub kartą
**płatność tylko kartą

Kontakt:
tel. 22 21 00 127 (pn.-pt. w godz. 10:00-15:00)


Organizatorzy: Narodowe Centrum Kultury, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Mecenas: PKN Orlen S.A.Uwaga, link zostanie otwarty w nowym oknie

Partnerzy: Filharmonia Narodowa, Instytut Adama Mickiewicza, Dwójka Polskie Radio,
Central European Music Forum, Waves Bratislava

Patroni medialni: Polskie Radio S.A., Telewizja Polska S.A., TVP Kultura, PAP, Presto

Bilety: Bilety24.pl


I Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE, Warszawa, 23 listopada – 1 grudnia 2018 roku

O festiwalu

I Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE

Warszawa, 23 listopada – 1 grudnia 2018 roku

„Eufonie” to nowy festiwal muzyczny, odwołujący się do tradycji wspólnoty regionalnej większości krajów określanych dzisiaj jako Europa Środkowo-Wschodnia, rozciągająca się od Bałkanów, poprzez Rumunię i Austrię, kraje Grupy Wyszehradzkiej, Ukrainę i Białoruś, po kraje bałtyckie, poszerzana niekiedy o Skandynawię. Obszar ten to fascynujący tygiel ścierających się wpływów Wschodu i Zachodu, kipiący energią kulturową, która nieraz określała tożsamość narodów bez własnych państw.

Chcemy, aby w nowym festiwalu przeglądała się historia regionu i jego dzień dzisiejszy, toteż wydarzenia kulturalne w ramach projektu prezentować będą muzykę różnych epok i stylów: od muzyki poważnej do ambitnej muzyki popularnej poprzez muzyczne eksperymenty. Występować będą uznani artyści z regionu Europy Środkowo-Wschodniej, lecz w festiwalowych salach koncertowych nie zabraknie również solistów i zespołów z innych części świata.

Podczas tegorocznej edycji Festiwalu – organizowanej w szczególnym roku 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości – usłyszymy między innymi dzieła Karola Szymanowskiego, Béli Bartóka, Henryka Mikołaja Góreckiego, Antonína Dvořáka, Arvo Pärta. Szeroki program repertuarowy stworzy możliwość prezentacji kompleksowego obrazu regionu Europy Środkowo-Wschodniej, odkrywania nowych kontekstów kulturowych oraz poszukiwania muzycznych inspiracji. 

Mecenasem I Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej jest PKN ORLEN S.A.Uwaga, link zostanie otwarty w nowym oknie

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022.

Program

 knie

W hołdzie Mistrzowi – koncert urodzinowy Krzysztofa Pendereckiego

23 listopada, PIĄTEK, godz. 20.00, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Sala Moniuszki

23 listopada 1933 roku urodził się Krzysztof Penderecki. Koncert otwierający festiwal to urodzinowy hołd dla mistrza polskiej muzyki XX wieku. Uroczysty koncert zamyka jednocześnie Festiwal Krzysztofa Pendereckiego zorganizowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena z okazji 85. urodzin Mistrza. W programie utwory Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu bliskich mu artystów światowej klasy.

Koncert monograficzny Krzysztofa Pendereckiego (ur. 1933)

II Koncert skrzypcowy „Metamorfozy”  (1992–1995)
Anne-Sophie Mutter – skrzypce
Sinfonia Varsovia
Krzysztof Penderecki – dyrygent

*** PRZERWA ***

Concerto grosso na trzy wiolonczele i orkiestrę (2000–2001)
Frans Helmerson, Ivan Monigetti, Arto Noras – wiolonczele
Sinfonia Varsovia
Christoph Eschenbach – dyrygent

*** PRZERWA ***

Dies illa na trzy głosy solowe (sopran, mezzosopran, bas), trzy chóry mieszane i orkiestrę (2014)
Johanna Rusanen – sopran
Anna Radziejewska – mezzosopran
Nikolay Didenko – bas
Leonard Slatkin – dyrygent 
Chór Filharmonii Narodowej
Chór Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
Sinfonia Varsovia

Współorganizacja z Europejskim Centrum K. Pendereckiego w Lusławicach, Stowarzyszeniem im. L. van Beethovena i Teatrem Wielkim – Operą Narodową


U progu niepodległości

24 listopada, SOBOTA, godz. 19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Koncert trzech kompozytorów, którzy muzykę swych krajów wprowadzali na niepodległe tory. Enescu w Rumunii, Szymanowski w Polsce i Bartók na Węgrzech mają status twórców narodowych. Po 1918 roku, w niepodległych ojczyznach, tworzyli nowe ramy dla rodzimych muzycznych narodowych stylów. Jednocześnie zadbali o to, aby to, co narodowe, włączyć w nurt muzyki europejskiej. Ich utwory stanowią dziś kanon muzyki XX wieku.

George Enescu (1881–1955): Rapsodia rumuńska D-dur op. 11 nr 2 (1901)
Karol Szymanowski (1882–1937): I Koncert skrzypcowy op. 35  (1916)

*** PRZERWA ***

Jean Sibelius (1865–1957): Finlandia – poemat symfoniczny op. 26 (1899)
Bela Bartók (1881–1945): Koncert na orkiestrę (1943)

Akiko Suwanai – skrzypce
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
Lawrence Foster – dyrygent


Nordheim i jego Warszawa

25 listopada, NIEDZIELA, godz. 17.00, Teatr WARSawy

Reinterpretacja utworów norweskiego twórcy, Arne Nordheima, związanego z „Warszawską Jesienią” i Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia. Skandynawskie brzmienia i polskie inspiracje, w elektronicznych wersjach wykonywanych na żywo.

Biosphere (Geir Jenssen) & Deathprod (Helge Sten): Nordheim Transformed (1998)

W związku z dużym zainteresowaniem koncertem przewidujemy możliwość sprzedaży wejściówek na 15 minut przed jego rozpoczęciem.


Arvo Pärt – nowe oblicze współczesnej duchowości

25 listopada, NIEDZIELA, godz. 19.30, Muzeum Kolekcji Jana Pawła II, Sala Rotunda

Arvo Pärt to najwybitniejszy twórca estoński. Po emigracji z ZSRR w roku 1980 mieszkał w Wiedniu i Berlinie, a jego unikatowa, nawiązująca do średniowiecznej, a jednocześnie nowoczesna i głęboko uduchowiona muzyka zawojowała skomercjalizowany świat Zachodu. Dziś nazwisko estońskiego mistrza zna niemal każdy meloman. Koncert jego utworów to prawdziwa uczta muzycznej duchowości.

Koncert monograficzny Arvo Pärta (ur. 1935)
Fratres
 na skrzypce, orkiestrę smyczkową i perkusję (1977)
Cantus in Memory of Benjamin Britten na orkiestrę smyczkową i dzwony (1977)
Adam’s Lament na chór mieszany i orkiestrę smyczkową (2010)

*** PRZERWA ***

Salve Regina na chór mieszany, celestę i orkiestrę smyczkową (2001/2011)
Te Deum na trzy chóry, orkiestrę smyczkową, preparowany fortepian i harfę Eola (1985)
Estoński Filharmoniczny Chór Kameralny
Orkiestra Kameralna z Tallina pod dyrekcją Tõnu Kaljuste


Uroczyste nadanie tytułu doktora honoris causa UMFC Arvo Pärtowi

Wydarzenie towarzyszące

26 listopada PONIEDZIAŁEK, godz. 12.00, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Sala Koncertowa

Organizator: Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie


Muzyka z Karpat 1: koncert folkowy

26 listopada, PONIEDZIAŁEK, godz. 19.30, Teatr Polski im. A. Szyfmana, Scena Kameralna

Polska grupa folkowa VOŁOSI łączy siły z cenionym skrzypkiem węgierskim, Félixem Lajkó. Podczas ich występu zabrzmi ludowa muzyka polska i węgierska – we wspólnym graniu i improwizowanej zabawie, opartej na folkowej nucie.

muzyka improwizowana
Félix Lajkó
 – skrzypce
Zespół VOŁOSI


Polsko-ukraińskie inspiracje

27 listopada, WTOREK, godz. 19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Orkiestra Filharmonii Lwowskiej w programie przenikniętym wątkami polsko-ukraińskiej tradycji. Poemat Borysa Latoszyńskiego osnuty jest na motywach Mickiewiczowskiej Grażyny, a ludowo pobrzmiewające Karpaty Myrosława Skoryka uzupełnią tańce urodzonego w Tymoszówce, nieopodal Kijowa, Karola Szymanowskiego. Najnowsze oblicze muzyki polskiej ukaże zaś swą energię w koncercie podwójnym Hanny Kulenty, we wspólnej interpretacji polskich wiolonczelistów i ukraińskiej orkiestry.

Karol Szymanowski (1882–1937): Cztery tańce polskie (1926)
transkrypcja na orkiestrę: Grzegorz Fitelberg
Hanna Kulenty (ur. 1961): DoubleCelloConcerto (2018)*

***PRZERWA***

Borys Latoszyński (1895–1968): Grażyna – ballada symfoniczna wg Adama Mickiewicza op. 58 (1955)
Myrosław Skoryk (ur. 1938): Koncert karpacki na orkiestrę (1972)
Magdalena Bojanowicz, Bartosz Koziak – wiolonczele
Orkiestra Lwowskiej Obwodowej Filharmonii Narodowej
Wolodymyr Sywochip – dyrygent

* prawykonanie; zamówienie Związku Kompozytorów Polskich; dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca


Muzyka z Karpat 2: koncert muzyki z krajów Grupy Wyszehradzkiej

28 listopada, ŚRODA, godz. 19.30, Teatr Polski im. A. Szyfmana, Scena Kameralna

Cztery kompozycje młodych twórców z krajów Grupy Wyszehradzkiej w wykonaniu znakomitej Orkiestry Muzyki Nowej zostaną tu zestawione z autentycznym folklorem karpackim w żywiołowej interpretacji zespołu VOŁOSI. Muzyczne odcienie Karpat zabrzmią i w nowoczesnej, i folkowej odsłonie.

Jana Kmiťová (ur. 1976): Gesichtsstudien (Studium twarzy) (2017)
Martin Wiesner (ur. 1985): Raindrops on Plastic Rooftops (Krople deszczu na plastikowej wiacie) dla Orkiestry Muzyki Nowej (2017)
András Gábor Virágh (ur. 1984): Metamorphosis (Metamorfozy) dla 14 wykonawców (2017)
Jakub Szafrański (ur. 1988): Karpaty
Orkiestra Muzyki Nowej
Szymon Bywalec – dyrygent
Zespół VOŁOSI – muzyka improwizowana

Koncert pod honorowym patronatem Jego Ekscelencji Dušana Krištofíka, Ambasadora Nadzwyczajnego i Pełnomocnego Republiki Słowackiej w Polsce


Siła połączonych kwartetów

29 listopada, CZWARTEK, godz. 19.30, Teatr Polski im. A. Szyfmana, Scena Kameralna

Dwa kwartety smyczkowe z Czech zaprezentują utwory kompozytorów słowackich, austriackich i polskich, łącząc się na koniec w wykonaniu przebojowego, a zarazem niezwykle wymagającego, czterdziestominutowego Oktetu smyczkowego twórcy rumuńskiego George’a Enescu.

Roman Berger (ur. 1930): Piosenki z Zaolzia (Pesničky zo Zaolžia) na kwartet smyczkowy (2004)
Alexander von Zemlinsky (1871–1942): I Kwartet smyczkowy A-dur op. 4 (1896)
Stanisław Moniuszko (1819–1872): I Kwartet smyczkowy d-moll (1839)
Kwartet Smyczkowy im. A. Zemlinsky’ego (Zemlinsky Quartet)

***PRZERWA***

George Enescu (1881–1955): Oktet smyczkowy
Kwartet Smyczkowy im. A. Zemlinsky’ego (Zemlinsky Quartet)
Kwartet Pražák (Pražák Quartet)

Koncert pod honorowym patronatem Jego Ekscelencji dr. hab. Ivana Jestřába, Ambasadora Nadzwyczajnego i Pełnomocnego Republiki Czeskiej w Polsce


Międzynarodowa Konferencja Muzykologiczna

Wydarzenie towarzyszące

Tożsamości narodowe – europejska uniwersalność. Muzyka i życie muzyczne w Europie Środkowo-Wschodniej (1918–2018) /

30 listopada, PIĄTEK, godz. 10.30–18.00, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, Sala Balowa Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich

Organizatorzy: Narodowe Centrum Kultury, Związek Kompozytorów Polskich, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego

Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona.


Lunchtime concert – recital fortepianowy

Wydarzenie towarzyszące

30 listopada PIĄTEK, godz. 13.00, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, Sala Balowa Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich

Béla Bartók (1881–1945): Suita op. 14 na fortepian (1916)
Leoš Janáček (1854–1928): Po zarostlém chodníčku (Na zarośniętej ścieżce) – drobne utwory na fortepian (1902–1911)
Béla Bartók (1881–1945): Tizenöt magyar parasztdal (15 węgierskich pieśni chłopskich) na fortepian (1914-1918)
Zoltán Kodály (1882–1967): Marosszéki táncok (Tańce z Marosszék) na fortepian (1923–1927)
Zoltán Fejérvári – fortepian

Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona.


Symfonia pieśni żałosnych

30 listopada, PIĄTEK, godz. 19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Najbardziej znana polska symfonia, arcydzieło muzyki polskiej XX wieku. Przejmująca do głębi Symfonia pieśni żałosnych Góreckiego nie pozostawia nikogo obojętnym.

Henryk Mikołaj Górecki (1933–2010): III Symfonia – Symfonia pieśni żałosnych op. 36 na sopran solo i orkiestrę (1976) 54’
Aleksandra Kurzak – sopran
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej
Jacek Kaspszyk – dyrygent


Katalog drzew: brzmienia i gesty natury

30 listopada, PIĄTEK, godz. 22.00, Teatr WARSawy

JACASZEK/PAHKINEN/STRØNEN to performatywne trio złożone z kompozytora Michała Jacaszka, pochodzącej z Finlandii, a mieszkającej w Szwecji tancerki i choreografki Virpi Pahkinen oraz norweskiego perkusisty Thomasa Strønena. W ramach festiwalu EUFONIE artyści zaprezentują premierowy performance – projekt specjalny, w którym wykonywanej na żywo muzyce towarzyszy taniec. Punktem wyjścia dla projektu stał się fenomen drzew: ich kształt, ruch i zmiana oraz szum. Natura zawsze była ważną inspiracją dla trójki artystów. W ich twórczości pojawiają się echa surowego skandynawskiego pejzażu, delikatność poruszających się liści, westchnienia drzew i szum bezkresnego morza.

Katalog drzew (2018)*
Michał Jacaszek – elektronika
Virpi Pahkinen – choreografia, taniec
Thomas Strønen – perkusja

* prapremiera; zamówienie Narodowego Centrum Kultury


Międzynarodowa Konferencja Muzykologiczna

Wydarzenie towarzyszące

Tożsamości narodowe – europejska uniwersalność. Muzyka i życie muzyczne w Europie Środkowo-Wschodniej (1918–2018)

1 grudnia, SOBOTA, godz. 9.30–17.00, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, Sala Balowa Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich

Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona.


W kręgu wielkiego romantyzmu

1 grudnia, SOBOTA, godz. 19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

Znakomita węgierska orkiestra w programie prezentującym symfoniczne utwory czeskiego mistrza muzycznego romantyzmu Antonína Dvořáka. A że kierunki romantyzmu kompozytorom wszystkich krajów Europy wytyczał Ludwig van Beethoven, stąd i jego I Koncert fortepianowy, jako punkt odniesienia i cenny kontekst.

Antonín Dvořák (1841–1904)
Legenda op. 59 nr 6, wersja na orkiestrę (1881)
Taniec słowiański op. 46 nr 5 – Skočná, wersja na orkiestrę (1878)
Opuštěný (Opuszczony) z cyklu 4 Sbory (4 Chóry) op. 29, wersja na orkiestrę (1878)
Ludwig van Beethoven (1770–1827): I Koncert fortepianowy C-dur op. 15 (1798–1780)

***PRZERWA***

Antonín DvořákVI Symfonia D-dur op. 60 (1880)
Zoltán Fejérvári – fortepian
Budapesztańska Orkiestra Festiwalowa (Budapest Festival Orchestra)
Iván Fischer – dyrygent

Koncert pod honorowym patronatem Jej Ekscelencji dr Orsolyi Zsuzsanny Kovács Ambasador Nadzwyczajnej i Pełnomocnej Węgier w Polsce

Organizatorzy

Logotyp Logotyp

Mecenas

Logotyp

Partnerzy

Logotyp
Logotyp
Logotyp

Patroni medialni

Logotyp
Logotyp
Logotyp
Logotyp
Logotyp

Bilety

Logotyp

Narodowe Centrum Kultury
ul. Płocka 13
01-231 Warszawa

NIP: 525-235-83-53
REGON: 140-468-418